Fietsen voor het eerst dodelijker dan autorijden

Het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer is iets afgenomen afgelopen jaar. In 2017 kwamen 613 mensen om. Dat zijn 16 dodelijke slachtoffers minder dan in 2016. Vorig jaar vielen voor het eerst meer dodelijke slachtoffers op de fiets dan in een auto. Een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

In 2017 kwamen 206 fietsers om in het verkeer, 17 meer dan in 2016 en het hoogste aantal in tien jaar. In hetzelfde jaar kwamen 201 inzittenden van een personenauto om het leven, 30 minder dan in 2016. Het is voor het eerst dat er meer dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets zijn dan in de auto. Verder overleden 58 voetgangers, 51 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 25 bestuurders van een scootmobiel als gevolg van een verkeersongeluk.

E-bike

Twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. Ook afgezet tegen de bevolkingsomvang is dit een relatief groot aandeel. Bovendien maakt de groep de minste fietskilometers. 3 procent van de dodelijke fietsslachtoffers was jonger dan 18 jaar. Ruim een kwart van alle fietsdoden (57 mensen) verongelukte op een e-bike. Dit aantal is 17 hoger dan in 2016. Onder 65-plussers is het aantal e-bikedoden verdubbeld: van 15 in 2016 naar 31 in 2017. In alle leeftijdsgroepen overleden meer mannen dan vrouwen door een fietsongeval.

In Noord-Brabant waren in 2017 35 dodelijke slachtoffers van fietsongelukken, het hoogste aantal van alle provincies. In Flevoland en Drenthe was het aantal fietsdoden het laagst, maar daar werd ook minder gefietst. Het aantal verongelukte fietsers per fietskilometer was het hoogst in Zeeland en Overijssel en het laagst in Drenthe en Groningen.

Sterktse toename

In Noord-Brabant vielen de meeste dodelijke verkeersslachtoffers: 98. In Zuid-Holland nam het aantal verkeersdoden het sterkst toe. In 2017 vielen daar 97 verkeersdoden, tegen 70 in 2016. Ook in Groningen en Overijssel kwamen meer mensen om in het verkeer dan in 2016. In Flevoland, Drenthe en Zeeland vielen de minste dodelijke verkeersslachtoffers.

Het aantal verkeersdoden onder autobestuurders daalde van 186 in 2016 naar 163 in 2017. Het aantal verkeersdoden onder autopassagiers daalde van 45 in 2016 naar 38 in 2017. Het aantal jongeren (18 tot 25 jaar) en ouderen (65 jaar of ouder) onder de slachtoffers is in 2017 lager dan in 2016. Het aantal jongvolwassen slachtoffers (25 tot 35 jaar) is juist toegenomen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

3 reacties op “Fietsen voor het eerst dodelijker dan autorijden”

wim harwig|28.12.18|15:02

Van een “mobiliteitsprofessional” verwacht ik een andere koptekst, geschreven vanuit een ander paradigma.
“Fietsers vaker dodelijk gewond dan autobestuurders”, zou al een stuk beter zijn.

Niels van der Wal|24.12.18|12:16

Alsof je na een executie stelt: Strijden voor de vrijheid is dodelijker dan soldaat zijn.

Harry Lieben|16.12.18|17:32

Fietsen is dodelijker dan autorijden? Hoe moet ik dat lezen. Fietsers rijden elkaar dood? Fietser-seppuku? Ik zou graag een statistiek zien met veroorzaker en slachtoffer en dan ben ik benieuwd welke vorm van transport het dodelijkst is.