Verkeerscampagnes bij start academisch jaar

groningenDe start van de academisch jaar is voor verschillende gemeenten aanleiding om verkeerscampagnes op studenten te richten. Onder andere met smartphone-zombies en slimme fietsroutes.

Ruim 10 miljoen Nederlanders hebben een smartphone en meer dan 50% gebruikt deze wel eens in het verkeer. Niet alleen in de auto, maar ook op de fiets en lopend. Whats-appen, Facebook checken of Pokémon GO spelen. Bezigheden waardoor ze geen oog meer hebben voor het verkeer.

Deze ‘smartphone-zombies’ worden ook steeds vaker in verband gebracht met verkeersongelukken. Ze zijn vaak tussen de 15 en 25 jaar. Om deze doelgroep bewuster te maken van hun gedrag, maken Tilburgse eerstejaarsstudenten tijdens de TOP-week kennis met echte smartphone-zombies om de studenten op een ludieke wijze te confronteren met hun eigen zombie-gedrag. De actie is een onderdeel van de campagne ‘Brabant gaat voor NUL verkeersdoden’.

In Oost-Nederland start men met de campagne ‘Aandacht op de weg’ plaats. Ook in deze campagne worden middelbare scholieren gewezen op de gevaren van smartphonegebruik in het verkeer, maar dan vooral op bij gebruik op de fiets. De campagne start met het op een ludieke manier bij school of de fietsenstalling aandacht trekken van de leerlingen door Fietsmodusmannetjes. Daarnaast gaat het team met de leerlingen in gesprek over de (nieuwe) fietsroute en goede en minder goede gewoontes op de fiets, waaronder het smartphonegebruik. Onderdeel van de campagne is de Fietsmodus-app. Deze app stimuleert jongeren om tijdens het fietsen hun smartphone niet te gebruiken.

Groningen richt zich speciaal op studenten als het gaat om het onder de aandacht brengen van de Slimme Routes tussen  Hoofdstation en Zernike campus. De gemeente doet dit al sinds 2013. Met de Slimme Route-actie wil de gemeente studenten wijzen op de alternatieve, veiligere fietsroutes van en naar Zernike campus. Wie gebruik maakt van deze fietsroutes hoeft minder vaak een autoweg over te steken. De Slimme Routes zijn aangegeven met speciale borden en met logo’s op de fietspaden.

Slimme fietsers die gebruik maken van deze fietsroutes worden getrakteerd op een blikje frisdrank. Op het blikje staat informatie over de Slimme Routes. In totaal zijn er 3000 uitgedeeld.

En in en rond Maastricht probeert men – nieuwe  – studenten te laten overstappen van het ov op de fiets. Hiervoor is een speciaal beloningsprogramma opgezet. Studenten die zich aanmelden, kunnen sparen voor een beloning tot € 90,- aan cadeaus.

Verder start VVN zoals gebruikelijk weer met de campagne ‘De scholen zijn weer begonnen’, die zich met name richt op brugklassers. Eerder al constateerde de SWOV dat het aantal doden en ernstige verkeersslachtoffers onder 12-jarigen in de maand september met gemiddeld 187 significant hoger is dan het gemiddelde van 103 slachtoffers per maand onder 13-15-jarigen.
De campagne is de komende weken rondom de start van het nieuwe schooljaar zichtbaar met de bekende spandoeken en sandwichborden. Dit jaar is er voor het eerst ook een campagnekrant uitgebracht, die bij ruim 325.000 huishoudens in de laatste week van de zomervakantie op de deurmat valt.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.