Handhaving met camera’s passage Rijksmuseum succesvol

foto: Taxameter
rijksmuseum
Foto: Taxameter

De camera’s bij de passage van het Rijksmuseum in Amsterdam hebben ervoor gezorgd dat het aantal snor- en bromfietsers daar drastisch is gedaald. Maar er blijft wel een klein groep – vaak recidivisten – over.

Snor- en bromfietsen zijn niet toegestaan in de passage bij het Rijksmuseum. Wel mag je er – naast wandelen – fietsen op de zogenoemde rijloper in het voetgangersgebied. Naast de gebruikelijke verkeersborden wordt er gehandhaafd met behulp van camera’s.

Uit de proef die in oktober 2014 startte, is gebleken dat kentekenherkenning met camerahandhaving effectief is. Dat stelt de gemeente Amsterdam op grond van een evaluatie door Arcadis.

Toch hebben tijdens de evaluatieperiode (november 2014 – december 2015) altijd nog 14.570 snorfietsen en 2.369 bromfietsen door de passage gereden (totaal 16.939).

passage_rijksmuseumWel daalde het aantal in de loop der tijd. Tijdens het begin  van de proef passeerden zo’n 100 snorfietsen de doorgang en een tiental brommers. In januari 2015 lag het aantal passages gemiddeld op 13 per dag (10 snorfietsen en 3 bromfietsen), ten opzichte van gemiddeld 103 passages in september 2014 (90 snorfietsen en 13 bromfietsen).

Het inrijverbod werd vooral door snorfietsers overtreden; het aantal bromfietsen bedroeg vaak ruim minder dan 20% van het totale aantal passages s. Een waarschijnlijke verklaring hiervoor is dat bromfietsen gebruik maken van de rijbaan en daardoor, net als auto’s, de normale weg om het Rijksmuseum heen gebruiken en niet geneigd zijn om over de rijloper voor fietsen te rijden.

Er is een groep kentekens die meerdere overtredingen maakten (hier zaten ook kentekens van gehuurde snor- en bromfietsen bij). In het totale aantal passages zijn deze zogenaamde recidivisten verantwoordelijk voor 43,8% van het aantal passages.

Tijdens de gehele pilotperiode zijn tegen de opgelegde boetes 3.481 bezwaren ingediend bij de officier van justitie (=22%); dit percentage ligt hoger dan gebruikelijk. Na behandeling van 74 van de 748 zaken heeft de kantonrechter tot nu toe geen beroepen gegrond verklaard. In totaal heeft de handhavingspilot met camera’s een investering van de gemeente Amsterdam gevergd van ongeveer €363.000. Aan handhavingsopbrengsten kan door het Openbaar Ministerie in de pilotperiode €1.462.115 aan boetes worden geïnd.

De handhaving in deze vorm wordt in ieder geval voortgezet tot en met 2018. Daarnaast wordt ook onderzocht of vanaf 2017 gestart kan worden met camerahandhaving op snor- en bromfietsers bij de Cuyperspassage bij het Centraal Station.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.