Miljarden extra nodig

Overheden en mobiliteitssector waarschuwen formerende partijen: ‘Land slibt dicht’

Gemeenten willen investeren in het verminderen, veranderen en verduurzamen van mobiliteit, schrijven de partijen. Foto: Shutterstock, Sharkshock

De formerende partijen moeten miljarden extra uittrekken voor mobiliteit. Dat stellen de Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO). De organisaties benadrukken dat mobiliteit hoog op de politieke agenda moet staan.

Volgens de betrokken partijen vormt Mobiliteit een essentiële pijler voor de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. “Het is de levensader van onze samenleving”, schrijven zij. Volgens ANWB-bestuursvoorzitter Marga de Jager, die ook voorzitter is van de Mobiliteitsalliantie, is mobiliteit geen doel op zich, maar een belangrijke randvoorwaarde om te kunnen deelnemen aan de samenleving. “Denk daarbij aan voldoende autowegen, fiets- en wandelpaden, waterwegen, bruggen en sluizen en een fijnmazig ov-netwerk. Bereikbaarheid én de betaalbaarheid daarvan zijn cruciaal”, zegt ze.

De nood is hoog, constateren de samenwerkende partijen. “Het land slibt dicht als het komende kabinet niet met daadkrachtig mobiliteitsbeleid komt. In dat nieuwe beleid is in veel gevallen maatwerk nodig, omdat de problemen wijdverbreid zijn. Van achterstallig onderhoud aan de infrastructuur, tot het op peil brengen van de capaciteit in het openbaar vervoer.”

Enorme investering

De organisaties wijzen erop dat jaarlijks voor beheer en onderhoud alleen al 2 tot 3 miljard euro extra nodig is, los van investeringen in uitbreiding en vernieuwing van de infrastructuur. “Het lijkt een enorme investering, maar daar krijgt Nederland veel voor terug”, stellen de zij.

Gemeenten willen investeren in het verminderen, veranderen en verduurzamen van mobiliteit, schrijven de partijen. “Daarbij wordt ingezet op zo veel mogelijk lopen, fietsen, ov, deelmobiliteit en waar nodig de auto.” Wethouder gemeente Meierijstad en VNG-commissielid Jan van Burgsteden: “Het is voor onze inwoners van belang dat er betaalbare en gelijkwaardige alternatieven voor de auto beschikbaar zijn, zoals goed ov in elke regio. Het is cruciaal dat bijvoorbeeld ziekenhuizen en nieuwe woonwijken duurzaam en goed bereikbaar blijven, ook als je geen auto hebt.”

Dringend beroep

De Mobiliteitsalliantie, de VNG en het IPO doen een dringend beroep op de beoogde coalitie om mobiliteit onlosmakelijk onderdeel te maken van nieuw beleid. “Daar heeft de kiezer niet alleen behoefte aan, maar ook recht op”, schrijven zij.

De Mobiliteitsalliantie vertegenwoordigt een brede groep organisaties in de mobiliteit. Het gaat om ANWB, Arriva, BOVAG, Bouwend Nederland, EBS, FEHAC, Fietsersbond, GVB, HTM, Keolis, KNAC, Koninklijk Nederlands Vervoer, MKB Infra, NKC, NS, OV NL, Qbuzz, RAI Vereniging, RET, Schiphol, Transport & Logistiek Nederland, Transdev, VNA, Vereniging Zakelijke Rijders en Wandelnet.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Erik Verheggen

Hoofdredacteur Mobiliteit, ProMedia Group