Geen ban op benzinesnorfiets ondanks uit zicht raken klimaatdoel
Het doel dat in 2025 alle nieuw verkochte snorfietsen elektrisch moeten zijn, raakt steeds verder uit zicht. Dat schrijft demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen in een brief aan de Tweede Kamer. Toch komt er geen verkoopverbod voor snorfietsen op benzine. Dat is in Europees verband op dit moment niet te regelen, constateert het kabinet.
In het klimaatakkoord hebben brancheorganisaties en de Rijksoverheid afgesproken dat alle nieuwe snorfietsen (tot 25 kilometer per uur) in 2025 emissievrij moeten zijn. Voor bromfietsen ligt die deadline op 2030.
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) dat partijen op koers liggen om de doelstelling van 2030 voor de bromfiets te halen. “En dat is goed nieuws”, schrijft ze. “Tegelijkertijd moet ik ook constateren dat de doelstelling van 2025 voor de snorfiets niet gehaald lijkt te worden.”
Uit cijfers van de RAI Vereniging blijkt dat van de in 2024 geregistreerde snorfietsen de helft elektrisch is. Het aandeel elektrische bromfietsen in de nieuwverkopen bedraagt 32 procent.
Geen draagvlak
Volgens Heijnen is een Europees verbod op de verkoop van nieuwe fossiele snor- en bromfietsen de meest effectieve maatregel om de afspraken uit het Klimaatakkoord te halen. “Helaas is hier in Brussel op dit moment geen draagvlak voor. Het ministerie blijft bij de Europese Commissie om aandacht te vragen voor een tijdig verduurzamend instrumentarium om deze transitie mede te ondersteunen.”
Een nationaal verbod op de verkoop van benzinebrommers acht Heijnen “op dit moment niet proportioneel”. De staatssecretaris verwacht dat in 2030, vijf jaar later dan is afgesproken, alle nieuwe snorfietsen elektrisch zullen zijn.
Bovendien zijn er volgens het kabinet geen harde garanties dat een nationaal fossiel nieuwverkoopverbod de toets van de Europese interne marktregels zou doorstaan. “De Europese Commissie en andere lidstaten kunnen, en zullen naar verwachting, bezwaar maken tegen deze maatregel”, schrijft ze.
Inruilregeling
In plaats van een verbod werkt het kabinet daarom aan een stimuleringsregeling voor mensen met een laag inkomen die hun fossiele brom- en snorfiets willen inruilen voor een elektrische variant. Het gaat om een pilot, die inzicht moet bieden in de effectiviteit van inkomensafhankelijke brom- en snorfiets inruilregelingen. “Het is aan een nieuw kabinet om deze pilot te evalueren en te besluiten over een mogelijk vervolg”, schrijft Heijnen.
Brom- en snorfietsen spelen een belangrijke rol in het Nederlandse mobiliteitslandschap, constateert Heijnen in haar brief. “In stedelijke gebieden bieden ze een flexibele en efficiënte vorm van transport, maar ook in minder stedelijke gebieden bieden deze voertuigen een betaalbaar en toegankelijk alternatief voor personenauto’s of voor het openbaar vervoer.”
Spil
Zo vormen brom- en snorfietsen een belangrijke spil in de opgave om bereikbaarheid voor iedereen te realiseren, aldus de bewindsvrouw. “Net als de fiets zijn gemotoriseerde tweewielers ideaal voor middellange en korte afstanden, zoals naar school, werk en de winkel.”
De RAI Vereniging zegt de aangekondigde pilot voor een subsidieprogramma voor elektrische brom- en snorfietsen te verwelkomen. “Deze regeling is essentieel voor brom- en snorfietsrijders met een kleine portemonnee, vooral daar waar milieuzones opkomen”, aldus Martijn van Eikenhorst – sectieÂmanager Scooters bij de vereniging en voorzitter van Scooter Recycling Nederland.
Lees ook:
U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?