Provincie Brabant worstelt met verkeersveiligheid
De provincie Noord-Brabant blijft zoeken naar manieren om het aantal verkeersslachtoffers omlaag te krijgen. In de plannen voor de komende jaren krijgen kwetsbare groepen als fietsers, die vaak slachtoffer zijn in het verkeer, aandacht. Ook worden plekken aangepakt waar veel ongelukken gebeuren.
Gedeputeerde Stijn Smeulders (mobiliteit) noemt het een worsteling. “De cijfers gaan niet goed. Tot 2018 was er een daling van het aantal verkeersslachtoffers, inmiddels is er weer een stijging. Het wordt alleen maar drukker op de wegen dus het is nodig om er wat aan te doen.”
Partijen in de Statencommissie zijn bezorgd over het hoge aantal verkeersslachtoffers in hun provincie. De 140 verkeersdoden in 2022 werden een “negatief record” genoemd. Landelijk vielen er dat jaar 745 verkeersdoden. Concrete voorstellen om dat aantal omlaag te brengen zijn lastig, aldus Smeulders tijdens de vergadering over het Brabants Verkeersveiligheidsplan 2024 tot 2027. “Hoe meet je of iets effect heeft. Maar je weet natuurlijk ook nooit wat er zou zijn gebeurd als we niets hadden gedaan.”
Geen provincietaak
Handhaven op snelheid, alcohol en het gebruik van de mobiele telefoon is geen taak van de provincie, benadrukte Smeulders. Wel overlegt de provincie met politie en OM over bijvoorbeeld maatregelen zoals het plaatsen van flitspalen op locaties waar te hard wordt gereden. De focus ligt ook op afleiding in het verkeer (mobieltjes) en onervaren weggebruikers.
En er komen campagnes om mensen bewust maken van hun gedrag op de weg, zoals de actie om het gebruik van de autogordel onder de aandacht te brengen. Die campagne is er omdat een op de drie verkeersdoden in Brabant in 2019 geen gordel bleek te dragen. Op aandringen van diverse partijen kijkt Smeulders ook of de provincie het gebruik van een fietshelm kan stimuleren, bijvoorbeeld met een tegoedbon.
Lees ook: