Verkeersveiligheid

Utrecht neemt Rotterdamse verkeersaso-aanpak niet klakkeloos over

Beeld: verkeersaso-campagne Rotterdam
Promotie van de verkeersaso-aanpak van Rotterdam ANP / Hollandse hoogte / Peter Hilz

De Utrechtse verkeersveiligheidsaanpak verschilt flink van de Rotterdamse en het Utrechts college is niet van plan hier veel aan te veranderen, zo blijkt uit een raadsbrief. Wel zijn een aantal elementen van de Rotterdamse aanpak van verkeersaso’s ook interessant voor Utrecht, zoals het opleggen van een preventieve last onder dwangsom voor verkeershinder. 

Naast een geldboete kan een verkeersovertreder de volgende keer dat hij de fout ingaat ook een last verbeuren. “Die werkwijze lijkt voor ons ook interessant, omdat het mogelijk kan bijdragen om recidive te verminderen”, aldus het Utrechts college. “We volgen daarom met belangstelling de ervaring die Rotterdam in de praktijk opdoet met de uitvoering van dit instrument.”

De Utrechtse gemeenteraad had het eerder over de Rotterdamse aanpak gehad, en het gemeentebestuur had daarop een reflectie beloofd. De aanpak richt zich specifiek op ‘verkeersaso’s’, een groep verkeersdeelnemers die bijvoorbeeld agressief rijdt en geluidsoverlast veroorzaakt. Zo heeft Rotterdam een verkeersasoteam, en zet de stad acteurs in om in gesprek te gaan met overtreders bij handhavingsacties. Ook voert Rotterdam een campagne gericht op het beïnvloeden van gedrag door familieleden.

Onduidelijk effect

Utrecht richt zich niet specifiek op verkeersaso’s en is dat ook niet van plan, zo blijkt uit de brief. “De Rotterdamse aanpak vraagt om veel inzet en organisatiekracht, terwijl nog onduidelijk is wat het effect is.” De Utrechtse aanpak is gestoeld op handhaving door boa’s. “Onze boa’s handhaven in het dagelijks werk wel op hetzelfde gedrag, zoals het onnodig geluidshinder veroorzaken en claxonneren zonder reden.” Maar de boa’s in Utrecht handhaven op een “breed pallet aan verkeersfeiten”, aldus het gemeentebestuur. Het gaat dan om gedragingen zoals het negeren van rood licht, niet de goede verkeersverlichting hebben en afgeleid zijn door de telefoon.

Rotterdam wil de bevoegdheden van boa’s graag uitbreiden op het gebied van verkeersovertredingen. Daar is Utrecht het wel mee eens. “We staan achter de lobby van Rotterdam en stellen daarvoor onze kennis en knowhow proactief ter beschikking.”

Utrecht ziet echter geen brood in het Rotterdamse voornemen om bepaalde straten af te sluiten als daar teveel overlast is. “Dit is een keuze die wij niet snel zullen maken, uit het oogpunt van verkeersregulatie en de geringe voordelen ten aanzien van verkeersveiligheid.”

Geen gerichte handhavingsacties

Utrecht ziet ook weinig mogelijkheden voor het organiseren van gerichte, gezamenlijke handhavingsacties door de gemeente en de politie. Er is daar te weinig budget voor, en het betreft ook niet altijd een verkeersveiligheidsprobleem volgens het gemeentebestuur. “Het veroorzaken van geluidsoverlast herkennen wij ook op bepaalde plekken in de stad, maar dat leidt met name tot overlast”, zo besluit het college.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink