autoluw beleid

Amsterdam schrapt in 4 jaar ruim 7000 parkeerplekken

Beeld: geparkeerde auto's in Amsterdam
Geparkeerde auto's in Amsterdam Shutterstock, DS_93

In Amsterdam zijn tussen 2019 en eind vorig jaar ruim 7000 parkeerplekken verdwenen, meldt verkeerswethouder Melanie van der Horst donderdag in een raadsbrief. Het opheffen van de parkeervakken valt onder de doelstelling van de gemeente om de hoofdstad meer autoluw te maken.

Het betekent dat een gebied met een oppervlakte van ruim 21 voetbalvelden “vol met auto’s minder in onze openbare ruimte geparkeerd staat”, schrijft de wethouder over het verdwijnen van de 7108 parkeervakken. De ruimte die daarbij vrijkomt wordt gebruikt voor “onder andere meer groen in woonbuurten, bredere voetpaden, verkeersveiligere wegen of extra fietsenrekken”.

De meeste parkeervakken verdwenen vorig jaar in stadsdeel Zuid (381). Daarna volgen de stadsdelen Centrum (340), West (321) en Oost (308).

De gemeente heeft de ambitie om voor eind 2025 10.000 parkeerplekken op te heffen ten opzichte van 2018.

Reizigers zijn gehecht aan hun auto, het stroomnet is vol en het OV wordt duurder. Nederland staat voor grote uitdagingen als het gaat om mobiliteit. Meer weten? Meldt u aan voor het Nationaal Congres Mobiliteitstransitie op 16 april en praat mee over oplossingen voor de mobiliteitsuitdagingen van morgen. Hoe kunnen we de samenwerking tussen markt en overheid verbeteren? Wat kan Nederland leren van groene mobiliteit in andere landen? En hoe maak je een ijzersterk mobiliteitsplan in onzekere tijden? Ontdek het op 16 april in Den Bosch. Registreer hier.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: ANP