parkeerschaarste

Haagse wethouder niet te spreken over ‘parkeerloterij’

Beeld: parkeerpaal Den Haag
Een parkeerpaal in Den Haag. Foto ter illustratie Shutterstock, Sirozy

Woningcorporatie Staedion gaat parkeerplaatsen verloten onder bewoners van de Hofbadtoren in Den Haag. Dat omdat er maar 62 parkeerplaatsen zijn voor 110 autobezittende bewoners, en parkeren op straat sinds november betaald is. Er is echter nog geen goede oplossing voor de 48 bewoners die buiten de boot vallen. De gemeente en de woningcorporatie wijzen naar elkaar.

De invoer van het betaald parkeren was geen verrassing, zo blijkt uit een brief van wethouder Arjen Kapteijns. “Dat stond al sinds 2017 op de planning en was onderdeel van de afspraken tussen de gemeente en woningbouwcorporatie Staedion. Bewoners van de Hofbadtoren kunnen geen parkeervergunning krijgen voor het op straat parkeren”, zo schrijft Kapteijns. Omdat er te weinig parkeerplekken bleken te zijn heeft de gemeente op straat parkerende bewoners tijdelijk niet beboet.

Wethouder Arjen Kapteijns legt de bal nu bij Staedion. “Staedion gaat nu de oplossing met haar bewoners vormgeven. Hoofdlijn is dat parkeerplaatsen onder de Hofbadtoren nu toegewezen en verhuurd gaan worden en dat het tekort aangevuld wordt met verhuur van beschikbare parkeerplaatsen in nabijgelegen parkeergarages van Staedion”, zo schrijft hij 12 maart in een brief aan de gemeenteraad.

Geen oplossing

Staedion gaat bewoners inderdaad onderbrengen bij parkeergarages van woningcomplexen die zij ook bezit, maar het is nog maar de vraag of het allemaal gaat passen. “Wij zijn nog aan het inventariseren. Ook krijgen de bewoners van de complexen waar de garages bij horen, voorrang”, reageert Staedion bij monde van een woordvoerder tegenover VerkeersNet.

De woningbouwcorporatie zegt de afgelopen maanden regelmatig met de gemeente te hebben overlegd, maar dat daar nog geen oplossing uit is gekomen. “Wij zijn vanwege het gemeentelijk beleid genoodzaakt om een loting te doen, zodat alle bewoners van de Hofbadtoren evenveel kans maken om een parkeerplaats op de binnenplaats te kunnen huren”, aldus Staedion.

De woningcorporatie had de gemeente verder gevraagd om de uitgelote bewoners van de Hofbadtoren toch nog een vergunning voor straatparkeren te geven. “Maar dat ging niet. Het is duidelijk dat de gemeente vasthoudt aan het gemaakte beleid. Wij hopen samen met de gemeente alsnog tot een oplossing te komen waar onze bewoners baat bij hebben.”

“Verbaasd”

De wethouder zegt ondertussen verbaasd te zijn over de gang van zaken bij Staedion, zo blijkt uit berichtgeving van Den Haag FM.  “Het is belangrijk dat Staedion als verhuurder zich actief inzet om dit probleem met haar huurders op te lossen”, aldus Kapteijns. “Bij de bouw zijn immers duidelijke afspraken gemaakt die nageleefd dienen te worden. In de buurt van de Hofbadtoren bestaat ook de mogelijkheid tot gratis parkeren. Ik vertrouw erop dat Staedion zich inspant om tot een bevredigende oplossing te komen die recht doet aan alle betrokken partijen.”

Lagere parkeernorm

Uit een raadsdocument uit 2017 blijkt dat er bij de planontwikkeling van de woontoren bewust is afgeweken van de toen geldende parkeernorm van 0,6 parkeerplaats per woning met een oppervlakte van minder dan 70 vierkante meter in de sociale huursector. In samenwerking met Staedion is er voor de woontoren een lagere parkeernorm van 0,4 vastgesteld.

“Het afwijken van de norm is te verdedigen omdat blijkt dat in deze categorie op vergelijkbare locaties, zoals Ypenburg en Wateringse Veld, het autobezit lager is dan 0,4 auto per huishouden”, zo onderbouwde het gemeentebestuur de keuze. Ook is er bijvoorbeeld sprake van een aparte, openbaar toegankelijke, parkeerplaats voor bezoekers van het complex, zo schrijft het gemeentebestuur. Bezoekers zitten dan niet in het vaarwater van bewoners.

Dat de aangepaste parkeernorm te laag is blijkt nu wel, gezien 48 bewoners hun auto niet kwijt kunnen. Waarom er zoveel parkeerschaarste bij de Hofbadtoren is ontstaan, kan de woordvoerder van Staedion niet verklaren. “Ik wou dat ik het wist”, zegt hij. “Al is het inmiddels zeven jaar geleden. Misschien zijn er dingen veranderd.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Laura Houtenbrink