'Urgentie is groot'

Utrecht overweegt laadpalen uit te zetten vanwege netcongestie

Beeld: een lader van een elektrische auto
Een elektrische auto aan de lader Shutterstock, Dutchmen Photography

Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk overweegt laadpalen uit te zetten tijdens periodes van netcongestie. Dat vertelde zij tijdens een debat in de gemeenteraad. De uitspraak komt nadat netbeheerder Stedin adviseerde om laadpalen voor elektrische auto’s uit te zetten tussen 16:00 en 21:00 uur, vooral in de stedelijke gebieden.

De GroenLinks-wethouder zegt in het debat dat Utrecht de regio is waar de gevolgen van netcongestie het hevigste zijn. Van Hooijdonk vertelt dat 90 procent van de nieuwbouwwijken problemen ondervinden door netcongestie.

“De urgentie is hartstikke groot. Op korte termijn moeten we problemen oplossen. We moeten het goede doen en hebben geen tijd om te wachten op een betere oplossing. Het overschakelen op elektriciteit gaat sneller dan het elektriciteitsnet kan bijhouden. We krijgen daarom te maken met beperkingen. De vraag is: Waar kies je dan voor?”

Zero-emissiezones

Van Hooijdonk presenteert snel een document met knoppen waaraan ze kunnen draaien, zo kondigt de wethouder aan. Een van die opties is het terugschakelen van openbare laadpalen. “De meeste laadpalen kunnen al terugschakelen, maar is dat voldoende? De techniek om de laadpalen uit te schakelen is aanwezig, maar voordat we dat doen moeten we goed nadenken over de gevolgen. We moeten met aanbieders om tafel om nieuwe afspraken te maken”, zegt zij.

“Het moet wel altijd mogelijk zijn om te laden bij nood, dan wel tegen een hoger tarief. Het geheel uitschakelen van de laadpalen gebeurt niet”, verzekert Van Hooijdonk.

Van Hooijdonk benadrukt dat er niks besloten is, maar dat het uitschakelen van laadpalen een van de opties is die op tafel ligt. Net als het aanpassen van de zero-emissiezones. Netcongestie kan ervoor zorgen dat er minder laadpalen gebouwd kunnen worden, of kunnen op een andere manier zero-emissiezones belemmeren. Als daar sprake van is, moet het gebied van de zero-emissiezone mogelijk aangepast worden, stelt Van Hooijdonk.

Lees ook:

Onderwerpen: ,

Auteur: Sander Van Vliet

Bron: Fleet&Mobility