Eindhovens ‘masterplan’ mobiliteit na dertig moties toch nog omarmd
De gemeenteraad van Eindhoven heeft dinsdagavond groen licht gegeven voor het mobiliteitsplan van het gemeentebestuur, dat een toekomstvisie tot en met 2030 schetst. Dit ging niet zonder slag of stoot: iedere partij had zo zijn op- of aanmerkingen op het 123 pagina’s tellende plan. Er werden voor de vergadering in totaal dertig amendementen en moties ingediend, waaronder een motie van afkeuring. Slechts één amendement heeft het gehaald.
Dat was amendement “Fiets nu echt op 1” van Volt. Volgens de indieners staat Eindhoven niet in de top 100 van beste fietssteden van Nederland, en zou de stad in 2030 toch echt in de top 10 komen te staan. Daar was de raad het mee eens. Verder zet het mobiliteitsplan van het gemeentebestuur volop in op fietsen: Eindhoven moet uiteindelijk een vijftienminutenstad worden, waar alles binnen een kwartier te fiets of te voet bereikbaar is. Dat is vanwege de beperkte ruimte, maar ook uit gezondheidsoverwegingen. “Door het stimuleren van lopen en fietsen is mobiliteitsbeleid in essentie ook gezondheidsbeleid.”
Ruimteverbruiker
De auto, een “grote ruimteverbruiker”, moet in de toekomst veel minder aanwezig zijn in de stad, zo staat in het zogenoemde Masterplan Mobiliteit. Het is onder meer de bedoeling dat autoverkeer zich voornamelijk via de Ring gaat verplaatsen, dat de parkeertarieven bínnen de Ring versneld omhoog gaan en dat de 30 km/u op Eindhovense wegen de standaard wordt. De VVD vreesde dat autobezitters zich door alle maatregelen onwelkom zou voelen in de stad, en Forum voor Democratie maakte zich zorgen om de gevolgen van hogere parkeertarieven voor ondernemers.
Ook het invoeren van een zero-emissiezone voor stadslogistiek voor de gehele stad per 2025, dat een belangrijk speerpunt vormt in het plan, wilden de liberalen eigenlijk schrappen. De VVD zag de zone liever uitgesteld. Beide ideeën konden de goedkeuring van wethouder Monique Esselbrugge (D66) niet wegdragen, en kregen ook geen bijval van andere partijen. “We zetten nu een stap vooruit die echt noodzakelijk is”, aldus de wethouder.
Openbaar vervoer
Andere partijen, zoals het CDA, 50Plus, SP en GroenLinks, trokken aan de bel over het openbaar vervoer in Eindhoven. Volgens de partijen is het niet goed gesteld met het busvervoer: ritten vallen regelmatig uit en buslijnen worden afgeschaald, waardoor sommige gebieden niet goed verbonden meer zijn met de rest van de stad. “Ik deel de frustratie over de huidige concessie”, aldus Esselbrugge. Ze zegt de motie te omarmen. “Maar daarbij wel de kanttekening dat wij afhankelijk zijn van provincie en vervoerder.”
Partij 50Plus zag wel iets in een aparte concessie voor Eindhoven, waardoor de stad meer regie zou hebben op het ov. En de VVD wilde dat de het gemeentebestuur de optie van een kabelbaan over de stad toch nog zou overwegen. Die optie was eerder geopperd door een commerciële partij en toen weggewuifd door de wethouder.
Motie van afkeuring
De motie van afkeuring kwam van de Partij voor de Dieren (PvdD), die het onaanvaardbaar vond dat de wethouder in haar ogen niet eerlijk genoeg gecommuniceerd had over het niet halen van de klimaatdoelen voordat het plan verstuurd was. In het plan staat: “In 2040 willen we al een volledig zero-emissiezone in de gehele stad realiseren. Daarmee halen we de klimaatdoelstellingen voor 2050 tien jaar naar voren. Tegelijkertijd zien we dat de klimaatdoelen voor 2030 niet haalbaar zijn, omdat we rekening houden met draagvlak en draagkracht.” Raadslid Jonas Roothans (PvdD) liet weten dat zijn partij diep teleurgesteld was over het niet halen van de doelen.
Volgens de wethouder was het simpelweg niet realistisch om op het vlak van stedelijke mobiliteit de klimaatdoelen te halen per 2030. “Het college heeft ook geen toverstokje”, zo liet ze weten. De motie van afkeuring heeft het niet gehaald, slechts vijf gemeenteraadsleden stemden voor en 33 stemden tegen. De wethouder kreeg wel veel kritische vragen van meerdere partijen, waaronder Volt en de VVD.
Lees ook:
- Multimodale knoop bij Eindhoven Centraal krijgt nog eens 480 miljoen
- Eindhoven past 30 km/u toe, maar ‘de mogelijkheden zijn beperkt’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?