opgevoerde fatbikes

Wisselende reacties op plannen fatbikebouwers: remt illegale fietsenmarkt niet

Beeld: een fatbike
Fatbike. Foto ter illustratie. Shutterstock / Mikbiz

Er wordt wisselend gereageerd op de plannen van vier fatbikefabrikanten die het opvoeren van fatbikes moeten tegengaan. De Fietsersbond en Veilig Verkeer Nederland denken niet dat de plannen veel gaan uithalen om de online verkoop van illegale fietsen te stremmen. De ANWB denkt dat fabrikanten zelf meer kunnen doen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is positiever.

“Het is een afspraak tussen fabrikanten die al netjes bezig zijn. Maar er zijn natuurlijk ook fabrikanten die zich niet keurig aan de regels houden”, zegt consumentenvoorlichter Kees Bakker van de Fietsersbond. Malafide fabrikanten vormen volgens Bakker een ondoorzichtige markt van partijen die makkelijk opvoerbare fietsen goedkoop vanuit bijvoorbeeld China importeren en verkopen via het internet. “De mensen die op een opgevoerde e-bike willen fietsen, gaan dan misschien een fiets kopen die wel makkelijk op te voeren is”, zegt hij.

Ook Veilig Verkeer Nederland ziet dit probleem, en wil dat er daarom meer handhaving komt. “Met een opgevoerde fiets rijden is niet toegestaan, of deze nu uit Nederland of uit het buitenland komt”, zegt ze. “Zolang de pakkans niet hoog is, blijven sommige mensen hun fiets opvoeren.”

De organisatie pleit daarom ook voor een algeheel opvoerverbod. Het opvoeren van een e-bike zelf is momenteel niet verboden, je mag alleen niet met een opgevoerde fiets op de openbare weg rijden.

Aparte categorie

Daarnaast zou Veilig Verkeer Nederland graag zien dat fatbikes niet meer gelden als e-bikes, maar een aparte categorie gaan vormen met eigen regels. “Want fatbikes lijken soms meer op snorfietsen dan op fietsen. Als deze fietsen in de wet een aparte categorie vormen, kun je bijvoorbeeld een minimumleeftijd of een helmplicht instellen. Voor e-bikes gelden die regels niet.”

De ANWB vindt dat fabrikanten zelf ook meer kunnen doen om het opvoeren tegen te gaan. “Ze zouden bijvoorbeeld kunnen kijken naar de technische mogelijkheden om te voorkomen dat een elektrische fiets opgevoerd kan worden”, geeft de woordvoerder als voorbeeld. “Ook is het belangrijk dat daar afspraken over gemaakt worden binnen de branche.” De ANWB zegt een groeiende zorg te hebben over het aantal illegale en opgevoerde e-bikes en de gevaren die dat met zich meebrengt. “Daarom is het goed dat de fabrikanten de handen ineenslaan en met elkaar maatregelen nemen om het fietspad veiliger te maken.”

Voorlichting

De producenten willen daarnaast meer voorlichting om consumenten bewust te maken van de mogelijke gevolgen van het opvoeren van fatbikes. Voorlichting is volgens de ANWB inderdaad belangrijk, zodat consumenten zelf onderscheid kunnen maken tussen legale en illegale fietsen die in (web)winkels worden verkocht en de gevaren kennen. “Online kun je een fatbike kopen die je kan opvoeren zodat deze soms wel 50 kilometer per uur kan rijden in plaats van de wettelijk toegestane 25 kilometer per uur”, zegt de woordvoerder. “Op dat moment zit je op een illegaal voertuig dat niet de weg op mag. Mensen moeten zich er bewust van zijn dat de fietsen niet gemaakt zijn voor zo’n hoge snelheid en je aansprakelijk bent als je een ongeluk veroorzaakt.”

Ministerie positief

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is positief over de plannen van de producenten. Volgens een woordvoerder sluiten de voorstellen van de fabrikanten  “grotendeels” aan bij de aanpak van het ministerie.

Het ministerie noemt het “goed nieuws” dat de producenten Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap samenwerken. Ze willen onder meer verkooppunten boycotten die fietsen verkopen die niet aan de wettelijke regels voldoen. “Het is een belangrijke stap waarmee fabrikanten ook de verantwoordelijkheid nemen om het opvoeren te ontmoedigen”, zegt de woordvoerder.

Het ministerie was zelf al bezig met maatregelen om de onveiligheid en overlast in te perken van elektrische fietsen, waaronder fatbikes. Het ministerie wilde inhoudelijk nog niet ingaan op de details van de aanpak. Later deze maand informeert het ministerie de Tweede Kamer hierover. Voor 1 april heeft het ministerie dat beloofd te doen.

Plannen fabrikanten

Fatbikefabrikanten Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap presenteerden dinsdag 12 maart een lijst met maatregelen om het opvoeren van e-bikes tegen te gaan. De bedrijven willen actie van de overheid, met name een verbod op het bezit van opvoersetjes. Ook moeten er meer douanecontroles komen om de import van illegale elektrische fietsen tegen te gaan. Zelf beloven de bedrijven zich goed aan de regels te houden en in gesprek te gaan met dealers die opgevoerde fietsen verkopen. Mogelijk volgt dan een boycot van de producenten, en mag de dealer geen fietsen meer van hun merken verkopen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink

Bron: ANP