Fatbikefabrikanten: overheid moet meer doen tegen opgevoerde fatbikes
Vier fatbikefabrikanten willen dat de overheid meer doet om het opvoeren van e-bikes tegen te gaan. Fabrikanten Brekr, Phatfour, Doppio en Knaap willen onder meer dat er meer douanecontroles komen om de import van illegale elektrische fietsen tegen te gaan. Ook moet het bezit van opvoersetjes verboden worden.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt die laatste optie al een tijdje, na aanleiding van een motie waarin de Tweede Kamer pleit voor een verbod op het opvoeren van e-bikes. Onlangs bleek dat zo’n verbod moeilijker in te stellen is dan gedacht. Volgens Niels Willems, een van de oprichters van Brekr, zou een verbod op opvoersetjes een goede eerste stap zijn. “Deze sets zijn met een knop uit te zetten als een politiecontrole in het zicht komt. Maar na die controle gaan ze weer net zo hard.”
Ook moet de politie vaker e-bikes gaan controleren volgens de producenten. Sinds februari controleert de Amsterdamse politie elektrische fietsen met een rollerbank, vanaf april of mei moet dit overal gaan gebeuren.
Douane
Ook moet er meer gehandhaafd worden aan de landsgrenzen volgens de vier bedrijven. “De markt wordt overspoeld met fatbikes waarover vermoedelijk geen anti-dumpingheffing is betaald, die niet voldoen aan wetten, regels en normen en die eenvoudig op te voeren zijn.” De overheid moet de import strenger controleren, en daarvoor de capcaiteit van de douane en de Inspectie Leefomgeving en Transport vergroten. Daarnaast moeten er meer controles komen bij webwinkels.
De fabrikanten willen ook zelf iets doen om de handel van opgevoerde fietsen tegen te gaan. Zij hebben een convenant ondertekend, waarin onder andere staat dat zij zelf beloven aan alle regels te voldoen. Ook hebben de bedrijven afgesproken dat zij verkopers gaan boycotten als die opgevoerde fietsen verkoopt. Als er een vermoeden is dat een verkoper dit doet, willen de fabrikanten in gesprek. Daar kan uit volgen dat de verkoper geen fietsen van alle vier de fabrikanten meer mag verkopen.
Verder willen de fabrikanten dat er een speciale voorlichtingswebsite komt om consumenten beter te informeren.”Consumenten zijn zich niet altijd bewust van de mogelijke gevolgen van het opvoeren van een fatbike. Ook al lijkt dit op het eerste gezicht relatief onschuldig, er kleven aanzienlijke risico’s aan”, aldus Willems. “De risico’s zijn aanzienlijk, zoals boetes die opgeteld ver boven de 1.000 euro uitkomen of een strafblad. Ook kan een hogere snelheid door het opvoeren van de fiets bij een ongeval leiden tot ernstiger letsel.”
Geen minimumleeftijd
Er zijn ook een aantal maatregelen waar de fabrikanten niet uitgesproken voor zijn. Zo hebben de fabrikanten hun twijfels bij een minimumleeftijd voor de e-bike. “Kinderen die naar een middelbare school gaan, en daar een behoorlijk afstand voor moeten afleggen, zijn vaak geholpen met een e-bike. De goeden gaan onder de kwaden lijden. Iemand van 14 jaar op een e-bike is niet synoniem voor overlast.”
Ook juichen de fabrikanten een helmplicht niet toe. “Een helmplicht voor e-bikes zal veel mensen weerhouden om een e-bike te gebruiken. Het aantal fietskilometers zal afnemen en leidt mogelijk tot een toename van het gebruik van de auto.” Wel kan het aanmoedigen van een helm zinvol zijn voor risicogroepen zoals ouderen, jongeren en kinderen, volgens de bedrijven.
60 kilometer per uur
Wethouder Melanie van der Horst van de gemeente Amsterdam reageert positief op de aankondiging van de fatbikebedrijven. “Ik ben blij dat er fabrikanten zijn die de stap zelf naar voren zetten om dingen te verbeteren”, zei ze in het Radio 1 Journaal. “Maar met deze plannen zijn we er nog niet.” Opgevoerde fatbikes zijn al een poos een hoofdpijndossier van gemeenten. In november stuurden ruim veertig gemeenten nog een brandbrief naar het kabinet waarin zij pleitten voor maatregelen.
Volgens Van der Horst worden in Amsterdam snelheden van fatbikes gemeten van 60 kilometer per uur. “Dat zijn gewoon jongeren die zonder helm en onverzekerd rondrijden”, legt de wethouder uit in het radioprogramma. Tegelijkertijd ziet zij het aantal ongelukken waar fietsers bij betrokken zijn stijgen. Bij een deel daarvan zijn elektrische fietsen betrokken. “Dat er iets moet gebeuren, dat is echt wel duidelijk”, aldus Van der Horst.
Lees ook:
- Verbod opvoeren e-bike blijkt moeilijker dan gedacht
- Gemeente Amsterdam maakt korte metten met opgevoerde fatbikes
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?