'kat-en-muisspel'

Fatbikefabrikanten: opvoeren fietsen niet volledig te voorkomen

Een fatbike staat geparkeerd in het centrum van Amsterdam Shutterstock, Lea Rae

De vier fabrikanten van fatbikes die dinsdag gezamenlijke afspraken aankondigden om het opvoeren van elektrische fietsen tegen te gaan, stellen dat ze zelf al zoveel mogelijk doen om ervoor te zorgen dat hun fatbikes niet opgevoerd kunnen worden. Maar het is volgens de bedrijven niet helemaal te voorkomen.

“Het is een kat-en-muisspel. Je kan moeilijk voorkomen dat mensen een component van een e-bike vervangen waardoor die harder rijdt. Alles is uiteindelijk op te voeren, daar zijn we heel eerlijk in. Maar we kunnen het wel heel moeilijk maken”, zegt medeoprichter en -directeur Jasper Hagedoorn van Brekr, een van de vier fabrikanten.

Bijna de helft van alle e-bikes in Nederland is opgevoerd, denkt zijn compagnon Niels Willems. Daarbij stelt hij dat het vrij weinig fietsen van de vier samenwerkende fabrikanten zijn. Naast Brekr doen Doppio, Phatfour en Knaap mee. Consumentenvoorlichter Kees Bakker van de Fietsersbond zei eerder dinsdag dat de fabrikanten “al netjes bezig zijn” om te voorkomen dat e-bikes worden opgevoerd.

Hardware

Vooral in de software van de fatbikes proberen de fabrikanten zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen de fietsen proberen op te voeren, legt oprichter Pieter van Beusekom van Phatfour uit. “Er zijn natuurlijk altijd slimmeriken die een loophole vinden. Softwarematig kun je dingen heel snel aanpassen, maar hardwarematig gaat er gewoon tijd overheen. Dingen moeten getest worden, ge├»mplementeerd worden en moeten in productie worden genomen. Dat duurt eventjes.”

Morele plicht

Peter Eiselin, oprichter van Doppio, vindt dat fabrikanten “een morele plicht” hebben om te zorgen dat hun producten veilig zijn. Hij benadrukt daarbij dat voorlichting ook belangrijk is, onder meer aan ouders van kinderen met een fatbike. “Ik vind dat de ouders een hele grote verantwoordelijkheid hebben. Als een 10-jarig kind een fatbike wil, dan moet die ouder erop gewezen worden wat de regels en verantwoordelijkheden zijn.”

Consumenten informeren over de risico’s van e-bikes opvoeren is een van de afspraken die de fabrikanten hebben gemaakt. Volgens hen zijn sneller gemaakte fietsen onveiliger en is de kans groter dat mensen gewond raken bij een ongeluk dan bij niet-opgevoerde fietsen. De belangrijkste afspraak in het pakket aan maatregelen is het gezamenlijk boycotten van verkopers die illegaal opgevoerde elektrische fietsen verkopen.

Lees ook:

Auteur: ANP