Vlaardingen

Scootmobielpoule een succes, maar niet alle ouderen willen delen

Beeld: de start van de deelscootmobielproef in Vlaardingen
Tom Ernst (links) tijdens de feestelijke start van de proef Rogplus

Sinds oktober kunnen bewoners van twee flats in Vlaardingen gebruikmaken van een deelscootmobiel van Rogplus. Dat vormt een uitkomst voor bewoners die geen scootmobiel kunnen krijgen omdat ze die niet kunnen stallen. Op deze manier kunnen meer mensen de weg op. Het project is volgens de initiatiefnemers een succes, en wordt naar alle waarschijnlijkheid flink uitgebreid. Toch willen niet alle ouderen hun scootmobiel delen.

“De meningen zijn verdeeld”, zo legt Tom Ernst, van Wmo-uitvoeringsorganisatie Rogplus, uit. “Sommige mensen die nu een scootmobiel van ons in bruikleen hebben, zijn bang om over te moeten stappen op de deelscootmobielpoule.” Dat kan gebeuren als de scootmobiel die ze nu gekregen hebben te oud is, en ze een nieuwe moeten krijgen. “Die mensen willen hun scootmobiel eigenlijk niet delen. Maar bewoners die nog geen scootmobiel hadden, zijn juist enorm enthousiast over de poule.”

Ook is niet overal evenveel vraag naar de scootmobielen. Een locatie in Schiedam was al helemaal ingericht op de scootmobielen, maar toen bleken er geen gebruikers te zijn in de flat. Daar is de proef dus niet van de grond gekomen.

Bewoners kunnen de scootmobielen reserveren via een digitaal platform. In de stalling van de scootmobielen staat een scherm. Daarop kan een bewoner een scootmobiel reserveren. Met een eigen sleutel kunnen ze de scootmobiel vervolgens ontgrendelen. Het idee komt uit de koker van Ernst, die al meer dan een decennium werkzaam is in de hulpmiddelenbranche. “Bij de ontwikkeling heb ik aangegeven: ik wil dat mensen met niet meer dan drie klikken kunnen gaan rijden. En dat is gelukt. Bewoners kunnen er goed mee uit de voeten, ook als ze niet zo digitaal vaardig zijn.”

Fysieke beheerder

Eerdere scootmobielpoules hielden er vaak na een poos mee op. “Dat kwam doordat er een fysieke beheerder was, een vrijwilliger die de reserveringen organiseerde onder bewoners. Die persoon viel vaak weg, en kon dan niet gemakkelijk vervangen worden.” Daarom kwam Ernst met het idee een digitaal platform te ontwikkelen. “Op die manier haal je zwakke schakel, de beheerder, eruit.”

Een scootmobielpoule vormt een oplossing voor een praktisch probleem. Om bij de Wmo-uitvoerder aanspraak te kunnen maken op een eigen scootmobiel moet er namelijk stallingsruimte voor zijn. “Een scootmobiel kan niet buiten staan: dan gaat hij stuk. Hem op de gang zetten is vaak geen optie: dan staat hij in de weg en dat is gevaarlijk als er bijvoorbeeld brand uitbreekt”, zo legt een woordvoerder van Rogplus uit. “Daarbij staat een scootmobiel het grootste deel van de tijd stil. Met de deelscootmobielen lossen we het stallingsprobleem op en kunnen meer mensen er gebruik van maken.”

Uitbreiden

Rogplus wil de proef graag verlengen en uitbreiden naar andere locaties. De gesprekken lopen nog, maar als alles doorgaat, komen er straks twee tot vier locaties bij flats in Schiedam, twee tot vijf in Vlaardingen en nog eentje in Maassluis. In totaal ongeveer 10 extra plekken. “We zijn op dit moment een heel mooi concept aan het doorontwikkelen, en daar gaan we absoluut mee door”, zo besluit Ernst.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink