BAM Infra

Gemeente Assen experimenteert met lichtgevende haaientanden

LED-OP zebrapad
De LED-OP technologie moet ervoor zorgen dat voetgangers veiliger oversteken Foto: website BAM Infra, 2022

De gemeente Assen is dinsdag een proef gestart met lichtgevende haaientanden bij het stationsplein. De zogeheten LED-OP-technologie, ontwikkeld door BAM Infra, laat automobilisten door oplichtende haaientanden weten dat er voetgangers of fietsers oversteken. Die techniek moet oversteken veiliger maken en ongelukken in de toekomst voorkomen.

Dat meldt de gemeente Assen op haar website. De led-belijning licht op in de haaientanden en het zebrapad als fietsers en voetgangers oversteken. Dit zorgt voor aantoonbaar meer aandacht bij verkeersdeelnemers en verhoogde attentiewaarde bij bestuurders, aldus BAM op haar website. Het systeem kan zowel bij oversteekplaatsen met als zonder verkeersregelinstallaties (VRI’s) toegepast worden. Fietsers en voetgangers krijgen bovendien een rode streep te zien op het moment dat zij rood licht hebben.

BAM Infra heeft het systeem in 2022 ontwikkeld. In Frankrijk waren de resultaten toen al veelbelovend, zo zei Ed BurĂ©, commercieel manager bij BAM, destijds. Daar was het systeem op vier plekken ingezet. “Overal heeft de led-belijning een positief effect op het gedrag van de bestuurder. Het zorgt voor een grote attentiewaarde bij het afslaan, waardoor tot wel 90 procent van de automobilisten eerder stopt en minder vaak doorrijdt op een oversteekplaats.”

Richtlijnen

Het is de eerste keer dat LED-OP in Nederland is geplaatst, als je het zebrapad op het bedrijventerrein van BAM niet meetelt. In Nederland is het systeem ook nog niet getest. Wel zijn er meerdere verkeerspsychologen en verkeerskundigen betrokken geweest bij de ontwikkeling van het systeem, vertelt Ed BurĂ©. “En die voorzagen zeker geen veiligheidsrisico’s.” Ook heeft BAM zich bij de vormgeving van de tegels volledig aan de Nederlandse richtlijnen gehouden. “Afgezien van de verlichting introduceren we dus niets nieuws”, zo legt BurĂ© uit. “De kleur en vorm van het zebrapad en de haaientanden wijkt niet af.”

De gemeente Assen heeft voordat het systeem geĂŻnstalleerd werd een gedragsonderzoek gedaan op de locatie, om de verkeerssituatie in beeld te brengen. Dat onderzoek gaat de gemeente herhalen als de lichtgevende tegels eenmaal zijn geplaatst, om de impact te meten. De commercieel manager is daar blij mee. “Wij vinden het belangrijk dat dit soort onderzoek gedaan wordt”, zegt BurĂ©.

Ook overdag

Het verschil met studs of andere verlichting bij oversteekplaatsen en zebrapaden is dat LED-OP ook goed zichtbaar is bij daglicht. “Het is dus niet alleen een oplossing voor ’s avonds of bij slechte weersomstandigheden”, aldus Buré.

De gemeente Assen en BAM gaan de eerste weken van de proef beoordelen of alles naar behoren werkt. Ook moet de detectie van voetgangers en fietsers goed worden afgesteld. “Na het testen verwachten we het LED-OP systeem bij het Stationsplein officieel te kunnen openen. Fietsers en voetgangers krijgen die dag een leuk presentje uitgedeeld”, zo belooft de gemeente.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink