gedragsverandering

Rijkswaterstaat: reizigers hielpen hinder te beperken bij grote renovaties

Beeld: motorrijders voor afgesloten Haringvlietbrug
Motorrijders wachten voor de Haringvlietbrug. Foto ter illustratie Shutterstock, Andrew Balcombe

Tijdens de afsluitingen van de Haringvlietbrug en de Heienoordtunnel is de extra reistijd beperkt gebleven to gemiddeld één uur, waar dat anders wel twee uur had kunnen zijn. Dat komt onder andere doordat weggebruikers hun gedrag hebben aangepast, zo meldt Rijkswaterstaat. Veel meer mensen hebben de auto laten staan en in plaats daarvan voor de fiets of de bus gekozen.

Connexxion en Arriva vervoerden tijdens de afsluitingen van de Heinenoordtunnel zo’n 35 tot 40 procent meer reizigers. Bijna 30.000 (brom)fietsers en 16.000 motoren hebben gebruikgemaakt van de pont bij Nieuw-Beijerland. Het aantal (brom)fietsers op de pont Rhoonsveer en Puttershoek steeg met 380 procent. In de hele regio was er gemiddeld 10 procent minder verkeer tijdens de afsluitingen van de brug en de tunnel.

Daisy Hofmans, omgevingsmanager voor de renovatie van de Heienoordtunnel, is blij met het resultaat. Volgens haar is het resultaat mede te danken aan de reizigers. “Dus veel complimenten voor hen. Hinder beperken kunnen we niet alleen, daar hebben we ook echt de hulp van de weggebruikers bij nodig.”

Bij de afsluiting van de Haringvlietbrug waren er minder mogelijkheden om anders te reizen. “In tegenstelling tot de Heinenoordtunnel moesten bussen hier omrijden. We hebben daarom vooral ingezet op niet reizen, een pont voor fietsers en voetgangers, en een pont voor landbouwverkeer”, aldus Diana Wonnink, omgevingsmanager voor  de renovatie van de brug. Drie betrokken gemeenten hadden pendeldiensten opgezet om reizigers van en naar de pont te voeren. Ook heeft Rijkswaterstaat de extra reiskosten gecompenseerd van busreizigers die met de duurdere trein gingen reizen.

65.000 pontreizigers

“Hoeveel werk het ook is om dit soort maatregelen te organiseren, het belangrijkste is dat ze hebben gewerkt”, stelt Wonnink. “De pont heeft maar liefst 65.000 mensen overgezet. En elke dag maakten ongeveer tien agrarische voertuigen gebruik van de pont voor landbouwverkeer.”

In de eerste weken van beide afsluitingen was de extra reistijd soms langer dan een uur. “Dat hadden we ook verwacht. Maar naarmate de weken vorderden, trad er gewenning op en zagen we dat mensen eerder of later gingen reizen”, legt Wonnink uit.

Waterbedeffect

Ook trad er een waterbedeffect op door de omleidingen. Toen de Heinenoordtunnel in de zomer dicht was, steeg het aantal passages door de Kiltunnel daardoor met 260 procent. Tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug was dat 65 procent. Ook op lokale wegen en op de A17 en A16, bij Moerdijk en knooppunt Klaverpolder, was door omrijdend verkeer het veel drukker dan anders. Bij ongevallen of slecht weer was de extra reistijd daar wel meer dan een uur.

De renovatie van de Heienoordtunnel duurt nog tot eind dit jaar. Tijdens een aantal weekenden en in de zomer van 26 juli tot en met 9 augustus zal hij dan ook weer dicht zijn. “Met dezelfde maatregelen als vorig jaar proberen we de hinder weer zo veel mogelijk te beperken”, zo kondigt Hofmans aan.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink