Dubbel zoveel scooters

Barendrecht dreigt vergunning Go Sharing in te trekken na overtredingen

Beeld: deelscooter in Barendrecht
Een deelscooter van Go Sharing in Barendrecht Shutterstock, Bjoern Wylezich

Deelscooterbedrijf Go Sharing is op de vingers getikt door de gemeente Barendrecht. Volgens de gemeente heeft het bedrijf onder andere te veel scooters in de stad gezet en te weinig voertuigcontroles uitgevoerd.  Als geen verbetering volgt, kan Go Sharing zijn vergunning kwijtraken.

Dat blijkt uit een raadsbrief van verkeerswethouder Dirk Vermaat. Volgens de wethouder zijn er teveel klachten over de scooters binnengekomen in de vier maanden dat Go Sharing actief is in Barendrecht, waardoor de gemeente nu maatregelen moet nemen.

Het bedrijf heeft een zestal afspraken in de vergunning geschonden. Zo mochten de scooters geen hinder veroorzaken voor het woon- of leefklimaat in de stad. Ook mochten er maar maximaal veertig scooters in de stad staan. Steekproeven van BarendrechtNU wijzen volgens de lokale nieuwssite uit dat er geregeld wel twee keer zoveel scooters in de stad stonden. Verder moesten de scooters iedere 48 uur een controle krijgen en ook niet langer stil staan dan die termijn. Als een scooter verkeerd geparkeerd stond, moest Go Sharing die binnen een dag verplaatsen.

Het deelscooterbedrijf heeft op 5 februari een brief gekregen en heeft vanaf dat moment twee weken de tijd om te voldoen aan de afspraken. Als de situatie niet verbetert, krijgt het bedrijf nog een waarschuwing waarna mogelijk intrekken van de vergunning volgt, zo schrijft de wethouder aan de raad. Hoewel die termijn al verstreken is, kon de gemeente dinsdag nog niet zeggen of Go Sharing al verbeteringen heeft doorgevoerd.

Digitale hubs

Naast dat het bedrijf zich aan de gemaakte afspraken moet houden, wil de gemeente dat Go Sharing meer digitale hubs instelt. Op die manier kunnen inwoners de scooters niet meer overal neerzetten. “Deze locaties worden bewust gekozen, op basis van voldoende openbare ruimte om te voorkomen dat overlast ontstaat. Deze digitale hubs worden de komende weken, samen met Go Sharing, bepaald en gerealiseerd.” Ten slotte wil de gemeente dat het bedrijf nog meer voertuigcontroles gaat doen en dat zij meer informatie geeft over de klachten die zij binnenkrijgt over de scooters.

Ondanks alle maatregelen begrijpt de wethouder dat het bedrijf niet alle overlast kan oplossen. “Het vernielen van deeltweewielers en het tegenkomen van voertuigonderdelen in de openbare ruimte is geen fout van Go Sharing of de klanten van Go Sharing. Dit ligt aan asociaal gedrag.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink