Ondernemers bezorgd

Hart voor Den Haag pleit voor rekenkameronderzoek naar betaald parkeren

Beeld: een parkeerpaal in Den Haag
Onbeperkt te gebruiken, enkel voor redactioneel gebruik Shutterstock, Sirozy

Ondernemers en partij Hart voor Den Haag zijn ontstemd over de uitbreiding van het betaald parkeren in Den Haag. Per 1 januari is het parkeren in Rustenburg-Oostbroek betaald, waar dat eerst alleen na zes uur ’s avonds gold. Volgens raadslid Jelle Meinesz moet er een rekenkameronderzoek naar het betaald parkeren komen. De partij hekelt het parkeerbeleid, dat ondernemers in de knel zou brengen.

Het gemeentebestuur nam de maatregel omdat de parkeerdruk in de wijk te hoog was, zo blijkt uit raadsdocumenten uit 2022. Met name rond ov-haltes parkeerden bezoekers van de wijk hun auto.

“Wij willen via een rekenkameronderzoek te weten komen wat het betaald parkeren ons oplevert. Leidt het er inderdaad toe dat het minder druk is op straat? “, zo vertelt Meinesz aan VerkeersNet. Het raadslid van Hart voor Den Haag, de grootste fractie in de Haagse gemeenteraad, verwijst naar een onderzoek van de Rotterdamse rekenkamer uit 2015, waaruit bleek dat de invoer van betaald parkeren op veel plekken onterecht was, omdat de parkeerdruk niet hoog genoeg was. Ook hielp het betaald parkeren niet voldoende om de parkeerdruk te verlagen.

“In Den Haag hebben de groene partijen het al een poos voor het zeggen, en zij hebben het idee dat auto’s teveel beslag leggen op de openbare ruimte. Maar dat hebben ze zelf veroorzaakt door de openbare ruimte kleiner te maken voor de auto, door wegen te versmallen en brede fietspaden aan te leggen.”

Volgens Meinesz gaat het gemeentebestuur uit van STOMP, een ontwerpprincipe dat staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a Service en PrivĂ©auto. De openbare ruimte dient dan eerst te worden ingericht voor voetgangers en fietsers, en pas als laatste voor automobilisten. Meinesz is het hier niet mee eens. “Het omgekeerde van STOMP is aan de hand in Den Haag: een derde van de inwoners verplaatst zich met de auto.”

Ondernemers

Volgens het raadslid helpt betaald parkeren niet tegen de drukte. “Auto’s gaan de stad niet uit, maar ondernemers wel. Winkels zijn hiermee de sjaak.”

De lokale ondernemersorganisatie maakt zich inderdaad zorgen. Ondernemers moeten moeten nu een parkeervergunning van 433 euro per jaar aanschaffen om te mogen parkeren in de wijk. “Dit bedrag staat in schril contrast met wat bewoners betalen voor een hele dag parkeren, terwijl de ondernemers en hun personeel alleen aanwezig zijn tijdens de winkeltijden”, zo schrijft de organisatie in een brief aan de gemeenteraad. Volgens de ondernemers hebben zij niet gekozen zich te vestigen in een wijk met betaald parkeren en wordt het hen nu als het ware “door de strot geduwd”.

De gemeenteraad vergadert op 15 februari over het parkeren in Rustenburg-Oostbroek. Hart voor Den Haag gaat een motie indienen om het rekenkameronderzoek aan te vragen.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink