'voortrekkersrol'

Utrechtse raadsleden roepen bestuur op liftershaltes te installeren

Beeld: een lifter langs de snelheid
Foto ter illustratie Shutterstock, anatoliy_gleb

Utrechtse raadsleden van GroenLinks en Horizon willen graag dat het gemeentebestuur zich inzet om liften te faciliteren. De raadsleden hebben daarom in samenwerking met Stichting Nederland Lift een aantal plekken voorgesteld om in te richten als liftplek. “Liften is goedkoop, duurzaam en biedt gezelligheid en contacten tussen verschillende generaties.”

Dat valt te lezen in raadsvragen die op 7 februari zijn ingediend. Liften is volgens de partijen bezig met een heropleving: “Het stoffige imago wordt met dank aan klimaatbewuste jongeren opgepoetst naar een efficiĂ«nt en duurzaam alternatief voor zowel korte als lange afstanden.” Dat is een positieve ontwikkeling, stellen de partijen. “Horizon vindt dat Utrecht als groene stad moet bijdragen aan het faciliteren van deze heropleving.” Het liefst neemt de gemeente hierin zelfs een ‘voortrekkersrol’ aan, aldus de indieners.

De raadsleden hebben vijf opritten geĂŻdentificeerd die het gemeentebestuur als officiĂ«le liftplekken moet inrichten. Twee daarvan gelden al officieel als liftlocatie. Om de opritten tot liftlocatie te maken, is in veel gevallen het plaatsen van een bord of het toegankelijk maken voor auto’s of voetgangers voldoende, aldus de raadsleden. Dat zou bovendien niet veel hoeven kosten: “Ambtelijke uitvraag leert ons dat de kosten van borden rond de 200 euro uitkomen, exclusief plaatsings- en beheerkosten.”

Naast het plaatsen van de borden, vragen de indieners het bestuur of zij bereid is de plekken extra te promoten via een onderbord, “met daarin een toelichtende tekst die het belang van liften voor duurzame mobiliteit onderschrijft”.

Liftershaltes

Stichting Nederland Lift heeft geholpen de liftlocaties te identificeren. Zo’n locatie moet aan een aantal criteria voldoen. “Een liftershalte moet bijvoorbeeld aan een doorgaande weg liggen, waar niet harder dan 50 kilometer per uur wordt gereden,” zo legde oprichter Marjan Knippenberg eerder aan VerkeersNet uit. “Dat komt omdat de automobilist genoeg tijd moet hebben om te beslissen of ze de lifter mee willen nemen. Ook moet er veilig gestopt kunnen worden.”

De stichting pleit al jaren voor een herwaardering van het liften. Eind vorig jaar heeft de zij daarom alle Nederlandse gemeenten opgeroepen zich in te zetten om liften terug te brengen. Veertig gemeenten namen het voorstel in overweging. Zo worden in Nijmegen binnenkort twee oude liftershaltes in ere hersteld.

Lees ook:

U las zojuist Ă©Ă©n van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Laura Houtenbrink