Nieuwe auto’s elk jaar één centimeter breder, milieuclub wil dat EU ingrijpt
Nieuwe auto’s worden ieder jaar gemiddeld één centimeter breder. Dat blijkt uit onderzoek van de milieuorganisatie Transport & Environment (T&E). Een kwalijke ontwikkeling, zo vindt de organisatie. “Voertuigen die hun parkeerplaats overschrijden, nemen ruimte in beslag van voetgangers en andere weggebruikers”. T&E pleit voor een nieuwe Europese maximumbreedte.
De huidige Europese maximumbreedte van 255 centimeter is van toepassing op alle voertuigen. “Deze regel helpt niet om de trend van bredere SUV’s tegen te gaan”, zo schrijft T&E. De breedte van een ‘mega-SUV’ is namelijk 220 centimeter als je de zijspiegels meetelt. Dat is officieel niet te breed, maar wel breder dan menig parkeerplaats. Veel Europese landen hanteren namelijk een minimale breedte van 180 centimeter voor parkeerplaatsen. Op dit moment is ongeveer dan de helft van de nieuw verkochte auto’s breder dan 180 centimeter.
Onveilig
En dat is onveilig, aldus T&E. “De voertuigen zijn niet alleen breder, maar ook hoger. Ongevallencijfers hebben aangetoond dat 10 centimeter hogere voertuigen een 30 procent grotere kans hebben om bij een aanrijding met een fietsers of voetganger een overlijden te veroorzaken.” Daarnaast nemen de auto’s ruimte in beslag van andere weggebruikers, zo schrijft de lobbyclub.
Het transportcomité van de Europese Unie stemt volgende week over een amendement van de Weights and Dimensions Directive. T&E hoopt dat dit amendement wordt aangenomen. Dat zou namelijk betekenen dat de EU de maximumbreedte van nieuwe auto’s moet gaan herzien. Dat wil niet zeggen dat er meteen een nieuw limiet komt, maar wel dat dit op tafel ligt.
Parijs
De parkeeroverlast van brede voertuigen is een heet hangijzer. Inwoners van Parijs hebben op 4 februari via een referendum ermee ingestemd om het parkeertarief voor dit soort grote voertuigen te verdrievoudigen, zo meldt persbureau ANP. Bestuurders van auto’s die 1,6 ton of meer wegen betalen voortaan 18 euro per uur om in het centrum van de stad te parkeren.
Lees ook:
- Utrechtse VVD laat parkeervisie juridisch toetsen: ‘Wij willen een referendum’
- Nijmegen schrapt alle parkeerplekken op straat in centrum
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?