Fatbikeverbod

Verbod opvoeren e-bike blijkt moeilijker dan gedacht

Beeld: een fatbike temidden van politieagenten
Onder meer de opgevoerde fatbike zorgt voor veel overlast ANP / Hollandse Hoogte / Anton Kappers

Gemeenten worden er gek van: opgevoerde elektrische fietsen die alles en iedereen voorbij scheuren. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft beloofd voor eind 2023 met een aanpak tegen deze illegale voertuigen te komen. Deze komt er pas dit kwartaal, laat minister Harbers in een Kamerbrief weten. Onder meer een algeheel verbod op het opvoeren van elektrische fietsen ligt op tafel, maar hier blijken nogal wat haken en ogen aan te zitten.

De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen waarin zij vraagt om een algeheel verbod op het opvoeren van een elektrische fiets. Nu is het nog toegestaan om e-bikes op te voeren, mits zij de openbare weg niet opgaan. Als zo’n verbod er komt, zou dat betekenen dat de politie moet gaan handhaven op privéterrein.

“In de praktijk zal handhaving op privéterrein nauwelijks voorkomen en een algeheel verbod dus naar verwachting weinig toevoegen in relatie tot de huidige wetgeving”, zo valt te lezen in de beleidsopties geformuleerd door adviesbureau Antea Group, die Harbers mee heeft gestuurd. Daarnaast zou deze handhaving een uitdaging vormen voor de politie, “zowel qua capaciteit als de manier waarop het praktisch uitgevoerd moet worden”. De adviesgroep acht het dan ook het logischer om in te zetten op intensieve handhaving dan op een algeheel verbod op het opvoeren van e-bikes.

Opvoersetjes

Ook het verbieden van de verkoop van opvoersetjes is ingewikkeld. Gemeenten pleitten afgelopen november voor een dergelijk verbod in een brandbrief aan het ministerie. Volgens het Antea kan het moeilijk zijn om juridisch sluitend te definiëren wat een opvoersetje precies is. Daarnaast moet aantoonbaar zijn dat iemand het product verkoopt of koopt met het specifieke doel om een elektrische fiets op te voeren.

De consultant waarschuwt verder dat de markt continu in beweging is, wat ertoe leidt dat de wet snel achter de feiten aan loopt. “Zodra product A wordt verboden, kan binnen zeer korte tijd product B op de markt komen. Een voortdurende strijd die wetgevers waarschijnlijk nooit volledig kunnen winnen.”

Andere opties

De overheid heeft echter voldoende andere opties om de strijd met opgevoerde elektrische fietsen aan te gaan, blijkt uit de Kamerstukken. Naast extra handhaving kan het ministerie van IenW ook sturen op beter gedrag bij weggebruikers door campagne te voeren over de risico’s van het rijden op een elektrische fiets. Verder is het een optie dat de politie opgevoerde elektrische fietsen een rijverbod oplegt. De fiets mag dan niet meer de weg op tot hij gekeurd is, waarbij de gebruiker opdraait voor de kosten.

Elektrische fietsen moeten daarvoor wel een kenteken krijgen, wat geld kost, maar Antea vindt het desondanks een kansrijke maatregel. De roep om registratie van elektrische fietsen wordt volgens het adviesbureau sowieso steeds groter. “Registratie kan mogelijk dienen als middel in het voorkomen van diefstal.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Laura Houtenbrink