Onderzoek pleit voor helmhedonisme om veilig fietsgedrag te stimuleren
Het benadrukken van de veiligheid is onvoldoende om mensen ervan te overtuigen een fietshelm te dragen. Ook het (on)modieuze aspect speelt een belangrijke rol, zo blijkt uit onderzoek van D&B. “Mensen kiezen eerder voor producten met hedonistische en aantrekkelijke aspecten die voor hen persoonlijk relevant zijn.”
De onderzoekers adviseren daarom acties op te zetten waarin mensen de helm vrijblijvend kunnen proberen. “Het advies is tijdens deze acties te zorgen voor helmen met aantrekkelijke looks in plaats van saaie standaardmodellen”, zo schrijven de onderzoekers. “Moedig mensen hierbij aan om hun helmen te laten personaliseren en te customizen met eigen ontwerpen die passen bij hun persoonlijke stijl.”
Tijdens de probeeractie kunnen fietsers daarbij ervaren dat een helm ook comfortabel kan zijn. Op die manier krijgen fietsers een “positieve ervaring” met de helm, wat ertoe leidt dat ze eerder geneigd zijn deze te dragen. Ook moet het laagdrempelig worden een helm te dragen. Het moet bijvoorbeeld makkelijk zijn om de helm op te bergen, bijvoorbeeld door speciale fietskluisjes in fietsenstallingen te installeren.
Lelijke uitstraling
De fietshelm heeft momenteel geen positief imago. Slechts 4 procent van de fietsers draagt er een, zo blijkt uit het onderzoek. Men vindt dat de helm “een lelijke uitstraling” heeft. Fietsers vinden het ook niet fijn dat hun haar door de war gaat. Daarbij kost het geld om een helm aan te schaffen en moeite om hem op te zetten. Ten slotte vinden fietsers het onprettig als ze het gevoel hebben dat iets hen wordt opgedrongen. Vandaar het advies om hen te verleiden in plaats van te betuttelen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) wil het dragen van fietshelmen stimuleren, omdat fietsers erg kwetsbaar zijn in het verkeer. Maar liefst 70 procent van de ernstig verkeersgewonden vorig jaar was fietser. Ook maken fietsers een fors aandeel uit van de verkeersdoden (39 procent). Het dragen van een helm verlaagt de kans op ernstig hoofdletsel met ongeveer 60 procent.
Lees ook:
- Verkoop snorfietsen hard onderuit door invoering helmplicht
- Meer jongeren lopen letselschade op door e-bike
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?