Staatssecretaris: geen extra ontheffingen voor zero-emissiezones
Vanaf volgend jaar stellen 29 gemeenten zero-emissiezones in voor bestel- en vrachtauto’s. Niet iedereen is daar blij mee. Sommige ondernemers zijn bang dat het hen niet lukt om op tijd overstap te maken naar duurzamer vervoer. De Tweede Kamer wil daarom extra vrijstellingen. Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen blijft het echter bij de al bestaande ontheffingen.
De Tweede Kamer heeft vorig jaar twee moties aangenomen waarin om vrijstelling voor ondernemers wordt gevraagd. Wybren van Haga vroeg in zijn motie om ontheffing voor zero-emissiezones bij zwaarwegende redenen. Kamerlid Silvio Erkens (VVD) verzocht de Kamer om kleine ondernemers tot ten minste 2028 ontheffing te geven voor de zones.
De staatssecretaris is niet van plan het huidige beleid aan te passen vanwege de moties.Ā Ondernemers hebben in de huidige regeling namelijk al verschillende mogelijkheden om een ontheffing of uitstel te krijgen, volgens Heijnen. Daar komt bij dat gemeenten in sommige gevallen uitzondering kunnen maken.
Het bestaande beleid bevat bovendien al een regeling voor kleine ondernemers: “Kleinere bedrijven krijgen een hoger subsidie-percentage dan grotere bedrijven bij de Subsidie voor Emissieloze Bedrijfsautoās (SEBA) en de Aanschafregeling Zero Emissie Trucks (AanZET)”, aldus Heijnen.
Gemeenten steunen beleid
De staatssecretaris heeft overlegd met een aantal gemeenten die een zero-emissiezone gaan invoeren. Die staan volgens haar achter de huidige regels: “Deze gemeenten geven aan dat zij het huidige ontheffingenbeleid ondersteunend zien aan ondernemers en kleine mkbāers die nog niet over kunnen stappen op een emissieloos voertuig.”
“Het enige waar het huidige beleid de motie Erkens niet in tegemoet komt, is het ontheffen of uitzonderen van mkbāers met voertuigen met emissieklasse 4 of lager”, zo schrijft Heijnen. De staatssecretaris is niet van plan dit te veranderen. “Deze voertuigen hebben echter nu ook al geen toegang tot milieuzones voor bestelautoās. Dit terugdraaien zou een stap terug in de tijd zijn.”
Lees ook:
- Den Haag stelt zero-emissiezone in voor centrum en strand
- āVeranderende regels in 2025 zorgen voor run op bestelbussenā
U las zojuist Ć©Ć©n van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?