Vervoerregio Amsterdam pleit voor regionale aanpak deelmobiliteit
De Vervoerregio Amsterdam wil deelmobiliteit regionaal gaan organiseren in plaats van op gemeentelijk niveau. Dat zou helpen om deelmobiliteit beschikbaar te maken voor meer mensen. Nu is er soms sprake van een versnipperd aanbod. Ook zijn gebruikers gebonden aan een servicegebied binnen gemeentelijke grenzen. Dat zou met een regionale aanpak mogelijk verholpen kunnen worden, denkt de Vervoerregio.
“Daarbij ontbreekt het bij gemeenten vaak aan medewerkers en geld om deelmobiliteit goed te organiseren”, aldus Marja Ruigrok, bestuurslid bij de Vervoerregio. “De Vervoerregio Amsterdam bevindt zich wat dit betreft in een unieke positie, omdat er sprake is van een regionaal samenwerkingsverband tussen veertien gemeenten.” De Vervoerregio kan daardoor op een grotere schaal afspraken maken met deelaanbieders.
Daarnaast is volgens Ruigrok van groot belang dat er goede afspraken worden gemaakt. “Anders lopen we het risico dat er alleen maar aanbod is in interessante, stedelijke gebieden.”
Niet rendabel
Het is nu niet rendabel voor aanbieders om actief te zijn in gebieden waar mensen weinig gebruik maken van deelmobiliteit. Soms trekken aanbieders zich dan ook terug. Een regionaal contract zou hierbij lonend kunnen zijn, stelt de Vervoerregio, maar wie opdraait voor de kosten van onrendabel deelvervoer is nog niet duidelijk. “Het zou logisch kunnen zijn dat de Vervoerregio in ieder geval de geldstroom naar de marktpartij voor het onrendabele aanbod organiseert”, aldus de woordvoerder van de Vervoerregio. “Maar wie er dan precies (mee-)betaalt is nog niet bekend, we gaan dat onderzoeken.”
Impact
“Juist ook in landelijke gebieden, waar de auto nu vaak nog noodzakelijk is, kan deelmobiliteit impact maken”, zo betoogt Ruigrok. Daarnaast zou deelmobiliteit kunnen bijdragen maatschappelijke doelstellingen, zoals het verduurzamen van mobiliteit en het tegengaan van parkeerdruk.”
De Vervoerregio onderzoekt dit jaar twee opties: een regionale vergunning en een apart contract voor deelmobiliteit. Eind 2024 besluit de Vervoerregio hoe het regionale deelmobiliteitssysteem eruit komt te zien.
Lees ook:
- Utrecht wil meer en goedkopere deelfietsen: ‘Sturen op lagere tarieven via vergunningen’
- Nijmegen slaagt er niet in deelmobiliteit betaalbaar te maken
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?