Autowerende maatregelen

Na Amsterdam ook ‘knip’ in Utrecht

Beeld: fietsers op het Ledig Erf
Fietsers op het Ledig Erf in Utrecht Shutterstock, Anton Havelaar

Ook in Utrecht komt een “knip” in een grote straat. Het Ledig Erf wordt binnenkort definitief autovrij. Dat ging niet zonder slag of stoot: meerdere raadsleden wilden dat het gemeentebestuur een fietsstraat zonder knip zou overwegen omdat bewoners meer zagen in dat ontwerp. Uiteindelijk ging de raad toch overstag.

“We hebben de fietsstraat als referentievariant onderzocht en daar kwam uit dat de intensiteit van auto’s veel te groot is”, zei verkeerswethouder Lot van Hooijdonk donderdag tijdens het debat over het onderwerp, meldt RTV Utrecht. Daardoor zou het niet veilig zijn. “We hebben genoeg informatie om te weten dat het geen kansrijk alternatief is.” Het plan van de wethouder is toen alsnog aangenomen door de raad.

Het doel van de knip is meer ruimte te creëren voor voetgangers en fietsers en om een “aantrekkelijke leefomgeving voor bewoners, ondernemers en bezoekers” mogelijk te maken met meer groen, “verblijfskwaliteit” en aantrekkelijke routes.

Het plan

De gemeente vormt het Ledig Erf zodanig om dat enkel nood- en hulpdiensten en buslijn 2 de straat nog kunnen passeren. Ander gemotoriseerd verkeer moet de zuidelijke binnenstad bereiken via de route Abstederdijk- Tolsteegbrug. Ook richt de gemeente een zestal straten in met als uitgangspunt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en past zij twee kruispunten aan. Die herinrichting moeten voorkomen dat het straks te druk wordt rond de Zuidpoort, waar het Ledig Erf onderdeel van is.

Voor een deel van het plan is nu echter nog onvoldoende budget. Zo kunnen de zes straten slechts tijdelijk worden heringericht voor de nieuwe maximumsnelheid. Daarbij moet men bijvoorbeeld denken aan het plaatsen van verkeersborden, belijning en wegversmalling. Voor een definitieve herinrichting is nog geen geld. Het gemeentebestuur denkt echter dat de tijdelijke vormgeving al kan voorkomen dat het te druk wordt in het gebied.

Weesperknip

Ook in Amsterdam ‘knipte’ het gemeentebestuur in de stad. Daar ging het om een proef waarbij de Weesperstraat deels autovrij werd. Er was destijds veel kritiek van omwonenden en weggebruikers op de maatregel.

Door de afsluiting ontstond veel extra drukte op andere wegen in de stad. Ook ondervonden hulpdiensten soms hinder van de afsluiting, die was gemarkeerd met bloembakken en slagbomen, en ondernemers en taxichauffeurs waren de dupe. Sommige omwonenden waren juist blij met de rust.

Er kwamen twee spoeddebatten en verkeerswethouder Melanie van der Horst overleefde een motie van afkeuring. De knip bleef in stand met de nodige aanpassingen, en de wethouder moest de raad elke dag op de hoogte houden van meldingen over de nood- en hulpdiensten in de Weesperstraat. Uiteindelijk bood Van der Horst haar excuses aan omdat waarschuwingen dat deze diensten hinder ervoeren haar niet ter ore waren gekomen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Laura Houtenbrink