nieuwe verbinding

Komst Amsterdamse fietsbrug nog ver weg, tekort van 125 miljoen

't IJ
't IJ. Foto ter illustratie Shutterstock, Marco Oonk

De nieuwe fietsbrug, die Noord- en Oost-Amsterdam met elkaar zou verbinden, komt er niet voor 2032. Er is nog 125 miljoen extra nodig om het totale project, dat naar verwachting 300 miljoen euro gaat kosten, te financieren. Ook kosten de voorbereidingen nog veel tijd. “De nieuwe bruggen zijn van groot belang om de verdergaande groei van Amsterdam-Noord op te vangen en de drukte in het centrum te verminderen.”

Dat valt te lezen in een brief van Melanie van der Horst aan de gemeenteraad. De brug is onderdeel van het grotere plan ‘Sprong over t IJ’, waar in totaal twee bruggen, een voetgangerspassage bij het Centraal Station en een verbeterd pontensysteem toe behoren. Deze week meldde Het Parool dat de behoefte aan een nieuwe verbinding met Amsterdam-Noord groot is, toen zowel de metro als de pont niet kon gaan.

Voorbereidingen

Het project gaat echter nog een poos duren. In een motie die in 2021 is aangenomen was het gemeentebestuur gevraagd om vóór de volgende collegeperiode klaar te zijn met de voorbereidingen voor de zogeheten Oostbrug. Van der Horst denkt echter dat dit niet gaat lukken. Dat heeft te maken met de voorbereidingen voor het project en omdat er nog onvoldoende geld beschikbaar is. “Aandachtspunt in deze fase is bijvoorbeeld het brugopeningsmechanisme, dat tegemoet moet komen aan een goede en veilige doorstroming van zowel het vaarverkeer als van de fietsers”, schrijft de D66-bewindsvrouw.

Ook de impact van de nieuwe Omgevingswet, die ingegaan is op 1 januari 2024, is een factor. “Daarnaast kijken we hoe duurzaamheidsambities onderdeel kunnnen zijn van het Programma van Eisen voor de brug.”

Gat in begroting

Daarnaast moet er nog een gat in een begroting worden gedicht. Amsterdam zelf draagt 100 miljoen euro bij aan de fietsbrug, Vervoerregio Amsterdam heeft 75 miljoen euro toegezegd. Dan blijft er dus nog 125 miljoen euro aan kosten over. De bijdrage van de Vervoerregio is echter gebaseerd op een oude kostenraming en moet nog aangepast worden. Het gat in de begroting valt dus waarschijnlijk kleiner uit dan nu het geval is. De gemeente hoopt dat de Vervoerregio uiteindelijk ongeveer de helft van de kosten voor de brug zal bijdragen.

Van der Horst verwacht dat het gemeentebestuur en de gemeenteraad op zijn vroegst in 2026 een besluit kunnen nemen voor de uitvoering van het project.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink