'Blijven investeren'

Mobiliteitsalliantie: meer auto’s niet problematisch, files wel

Een file in Rotterdam
Een file in Rotterdam Shutterstock, Frans Blok

Het aantal auto’s in Nederland is het afgelopen jaar enorm gestegen. Dat blijkt uit cijfers van Bovag en de RAI Vereniging. De Mobiliteitsalliantie is bezorgd om de bereikbaarheid van Nederland en pleit voor langetermijninvesteringen in onder meer het openbaar vervoer.

Volgens de officiële cijfers van RAI Vereniging, Bovag en RDC zijn er vorig jaar maar liefst 369.791 nieuwe personenauto’s geregistreerd, een stijging van 19 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Volgens ANWB is de filezwaarte het afgelopen jaar met 17 procent toegenomen.

“Meer auto’s vinden wij op zich niet zo’n probleem. Het gaat ons meer om de gevolgen voor de bereikbaarheid”, zegt Rolf Harbers, RET-woordvoerder en directeur van de Mobiliteitsalliantie, tegenover VerkeersNet. Volgens de Mobiliteitsalliantie moet de overheid blijven investeren om te voorkomen dat Nederland dichtslibt.

Betalen naar gebruik

“De overheid moet voor het openbaar vervoer blijven staan, dat nog herstellende is van de coronaperiode. En wij zijn ook voor betalen naar gebruik, al wordt het spannend of dat het nieuwe kabinet haalt.” Daarnaast pleit de Mobiliteitsalliantie voor het beter benutten van bestaande infrastructuur, bijvoorbeeld door het makkelijker te maken om vervoermiddelen te combineren en door reis- en werktijden te spreiden over de dag en week.

Volgens Harbers moet de aandacht niet verslappen. “Mobiliteit moet zelfstandig op de agenda blijven staan, en vergt langetermijndenkers.” De overheid is wat hem betreft wel al op de goede weg. “Het gaat de goede kant op met het openbaar vervoer, daar zijn wij optimistisch over. Ook heeft het Rijk bijvoorbeeld 7,5 miljard vrijgemaakt voor de ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties.” Een ‘historische stap’, zo beschrijft de directeur dat laatste. “Het is in ieders belang dat Nederland bereikbaar blijft”, zo besluit Harbers zijn verhaal.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink

6 reacties op “Mobiliteitsalliantie: meer auto’s niet problematisch, files wel”

ReindeR Rustema|11.01.24|16:25

De Mobiliteitsalliantie moet luidruchtig gaan roeptoeteren dat openbaar vervoer van groot belang is voor de automobilisten. Voor degenen die absoluut geen alternatief voor de auto hebben. Want al die mensen die graag met het ov zouden kunnen en willen reizen moet je niet de auto injagen. De voorpagina van de Telegraaf moet in chocoladeletters schrijven: “Meer ov, nu!” En dan perfect ov: met hoge frequentie, onbemand en ontvlecht waar mogelijk, elke dag van vroeg tot laat.

Patrick EHV|10.01.24|15:23

Kijk hoe andere steden hun OV organiseren. Stockholm bouwt haar metrosysteem langzaam maar gestaag uit waardoor het 1,2 tot 1,5 miljoen mensen per dag vervoert en de stad veel minder congestie heeft. Vancouver is 10 jaar later begonnen met metro/skytrain, maar heeft inmiddels 60% meer netwerk dan A’dam. Men heeft een langetermijn visie nodig. Met Deltaplan 2035 kan men goed uitleggen dat men beter nu voor de lange termijn investeert en veel problemen met files, vuile lucht, geluidshinder oplost.

Patrick EHV|10.01.24|15:21

Men zou zsm de N/Z-lijn moeten doortrekken tot Hoofddorp, de ring van A’dam sluiten. Ook metrolijn naar Zaanstad via een apart station Havenstad en IJmeerlijn bouwen (het is van de zotte dat de grootste voorstad van A’dam vooral via de snelweg is verbonden). Zo kunnen de A4, A5, A9, A10, A6 en A1 worden ontlast en loopt regio A’dam niet vast. Ook rond R’dam/DenHaag zou men de metro/lightrail kunnen uitbreiden. Hoogwaardige en hoogfrequente verbindingen met hubs zijn goed alternatief voor auto.

Patrick EHV|10.01.24|15:18

Binnen de westelijke, hoogstedelijke Randstad zou metro/lightrail de backbone van het OV moeten worden, met hoge frequenties (liefst ATO zoals in Lille) met optimalisatie (maar geen afschaling van het betaande OV). Sommige lijnen van het hoofdspoor kunnen door de vervoerskarakteristiek ook worden omgebouwd tot metro. Dat heeft dan een goede aansluiting op HOV/BRT, bus en tram. Buiten de Randstad gaan de regionale lijnen terug naar de NEDERLANDSE Spoorwegen, die dus weer heel NL gaat verbinden.

Patrick EHV|10.01.24|15:18

Er is in Nederland nu alleen maar een budgetaire visie op het OV (het mag maximaal zo veel kosten) en binnen die ruimte gaat men (goedkoopst mogelijke, meestal substandaard) oplossingen realiseren. Men denkt niet vanuit de reizigers, met welke kosten daarbij horen en welke problemen ook opgelost worden. Het OV moet dus herijkt worden samen met de financiering. En de kosten van OV moeten omlaag door een andere organisatie van het OV (mbt aanleg en operatie). Gebruik nieuwe technologie: A.I., ATO

Patrick EHV|10.01.24|15:14

Ik begrijp dat Bovag en RAI meer auto’s geen probleem vinden, want daar verdienen zij aan. Maar mogelijk is het wel voor anderen een probleem: te veel auto’s in de woonwijken en op parkeerplaatsen. Wellicht moeten ze ook gaan inzien dat NL op sommige plaatsen zo dicht bevolkt is als een metropool, dat men daar een autoloze life-style moet ondersteunen. Zoals in NY of Londen of Singapore. Ze hebben wel gelijk dat er een visie moet komen voor het OV, waar men systematisch aan kan werken