'verrommeling'

Rotterdam komt met forse maatregelen tegen parkeerchaos deelvervoer

Een omgevallen deelscooter in Rotterdam
Met de maatregelen wil de gemeente de 'verrommeling' van de straat tegengaan ProMedia, Laura Houtenbrink

Het Rotterdams gemeentebestuur komt met nieuwe maatregelen die de opkomst van deelvervoer in Rotterdam in goede banen moeten leiden. Met onder andere honderd nieuwe parkeerhubs, de introductie van flexibel parkeren voor deelauto’s, scherper toezicht op foutparkeren en op de kwaliteit van aanbieders van deelvervoer moet de parkeeroverlast beperkt blijven.

“Deelvervoer neemt een enorme vlucht en brengt de stad veel goeds. Het brengt Rotterdammers in beweging, verlaagt de parkeerdruk en houdt alle delen van de stad toegankelijk en bereikbaar”, zo stelt Vincent Karremans, wethouder van Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit. “Op straat en op de stoep is het echter soms een regelrecht zooitje, met deelscooters en -fietsen die lukraak worden geparkeerd. Met dit pakket aan maatregelen geven we deelvervoer ruim baan waar het kan en leggen we de verrommeling aan banden.”

Volgens de gemeente is verrommeling een van de grootste uitdagingen die het deelvervoer oplevert. Eind 2023 telt Rotterdam ongeveer honderd hubs, verzamelplekken met witte parkeervakken. “Om de overlast verder tegen te gaan komen er in 2024 nog eens honderd hubs bij. Er wordt daarbij duidelijk gecommuniceerd hoe gebruikers het voertuig moeten parkeren”, zo luidt een van de voorgestelde maatregelen.

Foutparkeren

Daarnaast blijft de gemeente streng handhaven op het foutparkeren met boetes en maakt zij striktere afspraken met aanbieders van deelvervoer over de afhandeling van klachten en overtredingen. In Kralingen, een wijk waar veel overlast is door de verrommeling, start een pilot waarbij het door de inzet van geofencing onmogelijk wordt om buiten een hub te parkeren. “Wanneer het succesvol blijkt voeren we dit beleid op meerdere plekken in de stad in”, aldus het gemeentebestuur.

Ook wordt op 1 juli 2024 zone-floating ingevoerd ‘om nog efficiënter met de ruimte om te gaan’. Een deelauto is daardoor niet langer gekoppeld aan een specifieke parkeerplaats met laadpaal, die leeg blijft als de deelauto in gebruik is en daarmee een parkeerplek bezet houdt, maar kan in een parkeerzone overal worden geparkeerd.

Strengere selectie

Bij het verlenen van nieuwe vergunningen aan aanbieders van deelvervoer geldt bovendien binnenkort niet meer het uitgangspunt ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Vanaf de eerstvolgende uitgave van vergunningen belooft de gemeente strenger te selecteren op de kwaliteit van de aanbieder.

De opkomst van deelvervoer in Rotterdam is evident. In 2022 huurden mensen 26.000 keer een deelfiets en 400.000 keer een deelscooter. Het aantal verhuringen van de deelfiets is de afgelopen twee jaar met 420 procent gestegen, van de deelscooter met 167 procent en de deelbakfiets met maar liefst 9000 procent. Ook het aantal deelauto’s is gegroeid van 400 tot 700.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink