waslijst

Rotterdam neemt meest onveilige plekken onder handen

Fietsers op de Willemsbrug
Ook de Willemsbrug wordt ervaren als verkeersonveilig Shutterstock, Alexandros Michailidis

Rotterdam gaat de verkeersveiligheid op zestien nieuwe locaties aanpakken. De maatregelen maken onderdeel uit van de doelstelling van gemeentebestuur om de dertig meest onveilige locaties in Rotterdam te verbeteren. De werkzaamheden starten in 2024 en richten zich op locaties waar inwoners ervaren dat de verkeerssituatie riskant is. 

“Dit college trekt alles uit de kast om de verkeersveiligheid in de stad te verbeteren”, aldus wethouder Vincent Karremans (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit). “We kijken niet meer alleen naar locaties waar het al eens mis is gegaan, maar vooral ook naar plekken waar het mis kán gaan. Daarbij worden we geholpen door de ervaringen van Rotterdammers zelf”, zo gaat hij verder.

De maatregelen op de nieuwe locaties zullen gericht zijn op het verbeteren van de zichtbaarheid, oversteekbaarheid en of het fiets- en voetgangersvriendelijker maken van de locatie. Ook het verlagen van de snelheid naar 30 km/u is een mogelijkheid. Het merendeel van de maatregelen gaat in 2024 in uitvoering, met een mogelijke uitloop naar 2025. Voor een tweetal straten, de Nieuwe Binnenweg (ter hoogte van Delfshaven) en de Zaagmolenstraat, geldt een langduriger traject vanwege de omvang en de samenhang met RET-werkzaamheden.

Onder andere de kruising tussen de Goudsesingel, de Meent en de Jonker Fransstraat, het Kruisplein en de Zaagmolenstraat staan op het lijstje van de locaties die aangepakt zullen worden. Ook wordt er gekeken naar de overgang van de Erasmusbrug naar Vasteland en de Willemsbrug. De overige veertien van de dertig locaties selecteert de gemeente in de eerste helft van 2024. Voor deze locaties gebruikt de gemeente de inbreng van Rotterdammers in de verkeersveiligheidsprikker-enquête.

Blackspotlocaties

Naast de dertig locaties richt het gemeentebestuur zich ook op zogeheten blackspotlocaties. Dat zijn plekken waar de afgelopen drie kalenderjaren minimaal 6 letselongevallen plaatsvonden. Afgelopen jaar heeft de gemeente al tien van zulke locaties aangepakt. Volgend jaar komen daar nog zes locaties bij, waaronder de kruissing tussne de Eerste Middellandstraat, de Henegouwerlaan en de ’s Gravendijkwal.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Laura Houtenbrink