RMC experimenteert met nieuwe on-demand vervoersdienst
Vervoerder RMC (Rotterdamse Mobiliteit Centrale) biedt sinds afgelopen maandag een nieuwe vorm van on-demand vervoer aan: de ‘Schiedam Port Express.’ Deze vervoersdienst brengt zoveel mogelijk werknemers, op zo efficiënt mogelijke wijze, naar hun afgelegen bedrijfsterrein. Voor dit project werkt RMC samen met The Routing Company dat het platform Pingo aanbiedt.
“Voor Pingo maken wij gebruik van een zelfontwikkeld algoritme”, vertelt Menno van der Zee, mede-oprichter van The Routing Company. “Wij laten bussen niet op vaste routes rijden, maar passen deze continu aan op de veranderende situatie.” Reizigers kunnen via de app laten weten dat zij willen worden opgehaald. Het algoritme bepaalt dan wanneer deze persoon wordt opgehaald en via welke route de bus moet rijden. Pingo wordt al gebruikt in meer dan twaalf regio’s verspreid over vier continenten en nu dus ook in Schiedam.
Afgelegen
RMC werkt daar met The Routing Company om een nieuwe busdienst aan te bieden naar een afgelegen bedrijfsterrein op een pier. Werknemers van de verschillende bedrijven kunnen hun rit boeken via de app. RMC heeft zelf ook een app, maar voor deze opdracht is daar niet voor gekozen. “Onze eigen app werkt heel anders. Daar komt een menselijke planner aan te pas om de rit vorm te geven. Dat is nu niet het geval”, legt Gerry Oosterbaan uit, de algemeen directeur van RMC.
Volgens Oosterbaan was het een hele uitdaging om de bedrijven bij elkaar te krijgen al hun werknemers door één vervoerder te laten vervoeren. “Er is niemand die met die bedrijven om tafel gaat zitten om dit soort collectief vervoer te organiseren”, aldus de directeur. “Dat is ons nu wel gelukt met de ondersteuning van de gemeente Schiedam.” De rekening van het vervoer komt uiteindelijk wel bij de bedrijven terecht: “Wij sturen hen zelf de factuur”, zegt Oosterbaan.
“Ik vind het gaaf dat we dit nu in gang hebben gezet”, vertelt Oosterbaan. “Ik hoop dat er veel gebruikgemaakt wordt van de nieuwe dienst. Dan kunnen wij zeggen: dit kan en dit werkt. Vervolgens kunnen we het ook op andere plekken gaan aanbieden”, zo besluit de directeur.
Lees ook:
- Algoritme lost probleem dunne lijnen op: minder bussen, meer passagiers
- Zweedse stad zet ‘nudging’ in om schoolkinderen op de fiets te krijgen
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?