Drastisch besluit

Kabinet stopt met aanleg nieuwe wegen door stikstofimpasse

File Tilburg
De invoering van rekeningrijden zou leiden tot meer auto's. GijsFrankenTK / Creative Commons, 2020

Het kabinet zet een streep door de aanleg van vrijwel alle nieuwe wegen en spoorlijnen in Nederland. De miljarden euro’s die daarvoor zijn uitgetrokken worden vanaf nu besteed aan onderhoud, zegt minister Mark Harbers (Infrastructuur) volgens ANP. 

“We kunnen op korte termijn geen nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uitvoeren”, aldus Harbers. Als redenen noemt de minister de stikstofcrisis, het personeelstekort en stijgende prijzen. Geld voor nieuwe wegen en spoorlijnen is volgens Harbers hard nodig voor de renovatie van wegen, bruggen, viaducten en sluizen. Aanleg heeft minder prioriteit, suggereert hij.

In het regeerakkoord werd 7,5 miljard euro toegewezen aan nieuwe wegen, spoorlijnen en fietspaden. Van de uitvoering komt weinig terecht. Stikstofproblematiek steekt een spaak in het wiel van opdrachtgevers. “De realiteit is dat we bitter weinig nieuwe aanlegbesluiten hebben kunnen nemen”, zegt Harbers.

Het lijkt erop dat de meeste aanlegprojecten voorlopig geen groen licht krijgen. De Telegraaf meldt dat er uitzonderingen worden gemaakt voor projecten die noodzakelijk zijn voor de ontsluiting van nieuwe woonwijken, evenals projecten voor de vervanging van onveilige verkeerspunten.

Onderhoud

Harbers verwacht dat wegenbouwers in de komende jaren druk blijven met onderhoud, maar hoe je het ook wendt of keert: het besluit is ingrijpend voor de sector. Ook onderhoudsopdrachten zullen veranderen, want onderhoud dat “niet direct bijdraagt aan veiligheid en bereikbaarheid” wordt afgebouwd, aldus Harbers.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Geert van der Klugt

Bron: Infrasite

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.