Blog

Jeroen Borst: ‘Stedelijke verdichting vraagt om andere mobiliteitsaanpak’

Future housing
Future housing Steven Wei/Unsplash

De druk op de stedelijke vierkante meters was nooit eerder zo hoog. Door de forse woningbouwopgave, stevige klimaatambities en toenemende vergrijzing en urbanisatie staat de mobiliteit sterk onder druk.  Hoe zorgen we met al deze uitdagingen en ambities vandaag én in de toekomst voor een bereikbare, inclusieve en leefbare stad?

(door Jeroen Borst)

Bouwcontainers, boodschappenbezorgers, koeriersbusjes, laadpalen, deelscooters. Het zal niemand ontgaan dat onze steden de laatste jaren steeds drukker zijn geworden, en dat de stedelijke mobiliteit volop in ontwikkeling is. Door de bevolkingsgroei, verstedelijking en welvaartstijging neemt de vraag naar mobiliteit toe. Met alle risico’s voor de bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederlandse steden. Een aanzienlijk deel van de schaarse openbare ruimte is ingericht voor autoverkeer, terwijl auto’s 95% van de tijd stilstaan.

‘Als gemeenten het op z’n beloop laat, dan slibt de stad dicht. Met alle sociaaleconomische gevolgen van dien’, stelt Jeroen Borst, clustermanager Societal Impact for Accessibility and Liveability bij TNO. De grote uitdagingen waar steden voor staan vragen volgens Borst om ingrijpende maatregelen, politieke durf en visie. ‘Een forse reductie van de CO2-uitstoot, groenere binnensteden en elektrisch vervoer met bijbehorende laadinfrastructuur is een vereiste in de klimaatcrisis. De overspannen woningmarkt vraag om de bouw van tienduizenden huizen. Steden zijn daarnaast nog lang niet altijd ingericht op de razendsnelle opkomst van de platformeconomie. Dit alles kan leiden tot een mobiliteitsinfarct.’ Jeroen Borst geeft vijf tips om dit te voorkomen.

Verder lezen?

Abonneer nu!

Maak gebruik van de exclusieve aanbieding.

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , ,

Auteur: Redactie

Bron: Infrasite

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.