Onderzoek: Inflatie maakt gesubsidieerde e-bikes populair
Stijgende kosten van levensonderhoud en tegelijk subsidies voor de aanschaf van e-bikes zijn voor veel mensen de belangrijkste factoren om het gebruik van elektrische fietsen te overwegen. Dat blijkt uit de ‘State of the Union’, een jaarlijks onderzoek dat onlangs in opdracht van Shimano, wereldwijd producent van fietsonderdelen en toebehoren, onder 15.792 Europeanen (van wie 1.000 in Nederland) is gehouden.
De voornaamste motieven van Nederlandse ondervraagden om een e-bike te kopen of huren zijn volgens het onderzoek de kosten van levensonderhoud (53%) en ondersteuning bij de aanschafkosten door middel van een e-bikesubsidie (50%). Slechts 17% beschouwt de verbetering van fietsinfrastructuur als een belangrijke factor. Van hen geeft 37% aan dat de infrastructuur de afgelopen twaalf maanden is verbeterd. In Limburg is bijvoorbeeld 46% van de mensen daarover zeer te spreken, in Flevoland en Zeeland is respectievelijk 72 en 61% juist ontevreden.
In de overige onderzochte Europese landen worden economische redenen, zoals de kosten van levensonderhoud (47%) en subsidies voor e-bikes (41%) aanzienlijk vaker genoemd dan Covid-19 als stimulerende factor om het gebruik van e-bikes te vergroten (18%). Dit is een groot verschil met vorig jaar. Toen gaf 39% van de Europese respondenten aan te overwegen een e-bike te kopen of te gebruiken en zo het openbaar vervoer te mijden uit vrees voor corona. Een derde van de Europeanen noemt zorgen om het milieu als belangrijke beweegreden.
Vooral voor senioren
In Nederland worden e-bikes zeer sterk geassocieerd met senioren (bij 65% van de ondervraagden is dat het geval). Van de overige ondervraagde Europeanen denkt slechts 38% er zo over. E-bikes worden ook gekoppeld aan mensen die zich zorgen maken over het milieu (42%) en aan woon-werkverkeer (37%). Nederlanders zijn meer dan andere Europeanen van plan hun fiets te laten onderhouden: bijna de helft (48%) wil dat binnen zes maanden doen.In de andere onderzochte landen is dat slechts 25%. Nederland is koploper als het gaat om het aantal fietsbezitters: slechts 13% zegt geen fiets te hebben, tegenover een gemiddelde van 41% in heel Europa.
Belangrijke trends
Jonathan Davis, pr- en communicatiemanager bij Shimano Europe: “De bevindingen zijn boeiend en stellen ons in staat belangrijke trends in de markt vast te stellen. De publieke opinie als het gaat om elektrisch fietsen en de houding ten opzichte van mensen die met een e-bike rijden, verandert in positieve zin.” Alle cijfers in de ‘State of the Union’ zijn, tenzij anders vermeld, afkomstig van YouGov Plc. De totale steekproefomvang bestond uit 15.792 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Polen en Zwitserland. Het onderzoek is online uitgevoerd tussen 17 en 25 augustus 2022.
Lees ook:
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding
Bent u al abonnee?