Verkeersveiligheid

Ongelukken met wielrenners: ‘Het ligt eigenlijk altijd aan de ander’

Gedragsverandering van fietspadgebruikers is op korte termijn dé oplossing om ongelukken op de Nederlandse fietspaden te voorkomen. Foto: Pixabay
Gedragsverandering van fietspadgebruikers is op korte termijn dé oplossing om ongelukken op de Nederlandse fietspaden te voorkomen. Foto: Pixabay

Nadat oud-minister Sander Dekker vorige week zwaar ten val kwam door een voetganger tijdens het wielrennen, klinkt vanuit vele hoeken de roep om veiligere fietspaden en strengere regelgeving. Maar dit gaat niet genoeg zijn om ongelukken te voorkomen, denken Veilig Verkeer Nederland en de Rotterdamse fietscoördinator Bart Christiaans. Gedragsverandering van fietspadgebruikers is op korte termijn de belangrijkste oplossing.

De Nederlandse infrastructuur is namelijk niet morgen aangepast en op lang niet alle plekken is het mogelijk fietspaden te verbreden. “Daarom is het belangrijk dat verkeersdeelnemers zich realiseren wat ze vandaag kunnen doen aan hun eigen veiligheid”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. En dat is onder meer bewust zijn van eigen gedrag. Gedrag dat met alternatieve routes of slimme bewegwijzering gestuurd kan worden.

Zo is er in de buurt van het Zuid-Hollandse recreatiegebied langs de Rotte de ‘WielerRotte’ gecreëerd. Een alternatieve route speciaal voor wielrenners, waar ze hun segment op Strava kunnen verbeteren zonder anderen tot last te zijn. En in Ouderkerk aan de Amstel worden sinds 2 jaar wielrenners weggestuurd van de oude dorpskern, door aan de rand van de bebouwde kom borden te plaatsen met de tekst ‘Pak jij hier de buitenkom?’

Gebrek aan zelfreflectie bij alle weggebruikers

Fietscoördinator en zelf recreatief renner Bart Christiaans van de gemeente Rotterdam vindt dat er bij alle weggebruikers een ‘schrijnend gebrek aan zelfreflectie heerst’. “Uit onderzoek blijkt vooral dat respondenten vinden dat ze zelf heel goed kunnen fietsen, dat de infrastructuur slecht is ingericht en dat andere gebruikers zich niet aan de regels houden. Kortom: Het ligt eigenlijk altijd aan de ander.”

Renners, maar ook andere weggebruikers, moeten zich volgens Christiaans bewust zijn van de plek waar ze op dat moment fietsen of lopen. “Ik ken de weg niet waar Sander Dekker gevallen is, maar van zo’n schelpenpaadje kun je je afvragen of je daar harder dan 20 kilometer per uur moet rijden.” Het verhaal heeft zoveel kanten, wil hij maar zeggen. “Een auto kan ook 160 kilometer per uur, maar dat doe je niet in een woonwijk.”

Cursus gedragsregels voor wielrenners

Ellen Dobbelaar, woordvoerder bij de NTFU Wielersportbond, beaamt dat het van groot belang is dat (groepjes) wielrenners zich aan de gedragsregels houden en per verkeerssituatie nadenken over de veiligheid van henzelf en anderen. “Wij adviseren een maximale groepsgrootte van 14 renners. Maar dit hangt wel af van de specifieke verkeerssituatie. In Noord-Groningen kan een groep van 14 man prima, maar langs de Rotte is dat veel.”

Bij de NTFU kunnen renners cursussen volgen die hen helpen veilig hun sport te beoefenen. “Deze cursussen zijn al een tijd populair, maar we hebben sinds corona wel moeten opschalen qua instructeurs. Dit is natuurlijk een hele goede ontwikkeling”, vertelt Dobbelaar. “Ook fietsen er steeds meer groepen met een wegkapitein. Dit is een renner die zorgt dat de groep veilig en verantwoord fietst en dat iedereen zich aan de regels houdt.”

Lees ook:

Auteur: Marloes Kanselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.