Zuid-Holland: meeste bruggen kunnen toegenomen verkeersbelasting aan

Erasmusbrug. Foto: iStock / Markus Thoenen
Erasmusbrug. Foto: iStock / Markus Thoenen

De meeste bruggen in Zuid-Holland kunnen de belasting van het flink toegenomen verkeer goed aan. Dat blijkt na een versnelde inspectie, waardoor de provincie Zuid-Holland steeds beter zicht krijgt op de conditie van de bruggen. Met deze inspectie is invulling gegeven aan de aanbevelingen van een onafhankelijk onderzoek van de eenheid Audit en Advies (EAA) naar het onderhoud aan de hefbrug Buskoop.

In totaal is de provincie verantwoordelijk voor het beheer en het onderhoud van 84 bruggen in dit gebied. Maar in oktober vorig jaar moest er daarvan één per direct worden gesloten, nadat de veiligheid niet langer kon worden gegarandeerd. Als reactie daarop wilde de provincie zekerheid op de staat van de andere bruggen.

Verkeersbelasting

Inmiddels is het overgrote deel van de bruggen onderzicht en 76 stuks blijken goed bestand tegen de toegenomen verkeersbelasting. Van vijf andere bruggen wordt de staat naar verwachting eind dit jaar bekend. Drie hefbruggen zijn specifieke bouwwerken en daarom is het onderzoek hiernaar later klaar. De verwachting is dat de resultaten hiervan komen in het eerste kwartaal van volgend jaar.

“Goed om te zien dat steeds inzichtelijk wordt hoe onze 84 bruggen ervoor staan”, stelt gedeputeerde Floor Vermeulen van Verkeer en Vervoer. “Natuurlijk ben ik mij ervan bewust dat we er nog niet zijn. Er moet nog een aantal flinke stappen gemaakt worden om het beheer en onderhoud verder te verbeteren. Dat kost tijd, maar daar wordt hard aan gewerkt.”

Vervolg

Op dit moment kijkt de provincie kritisch het het werk aan alle bruggen en sluizen wordt uitgevoerd en wat er eventueel aan verbeterd kan worden. Daarbij gaat het om de techniek én om wie bijvoorbeeld verantwoordelijk is, hoe de personeelsplanning verloopt en hoe er gehandeld wordt. Heldere afspraken moeten leiden tot een beter resultaat, met als uiteindelijk doel zo min mogelijk stremmingen voor het verkeer over de weg en het water. De looptijd van de versterkingsaanpak is 4 jaar en de kosten worden geschat op €2,6 miljoen.

Er zijn onlangs nog afspraken gemaakt over het werk aan de hefbrug Waddinxveen. Dat werk bestaat uit de brug beter beschermen tegen roest, het aanbrengen van een windverband voor de stabiliteit, het vervangen van haal- en neerlaatkabels en het verhelpen van aanrijdschade aan het brugdek. Daardoor is de hefbrug Waddinxveen tot het groot onderhoud in 2024 weer op orde.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.