Werken de plannen om stadscentra autoluw te maken?

Wethouder Robert Berkhout meer groen in centrum Haarlem BEELD Jurriaan Hoefsmit Gemeente Haarlem
Wethouder Robert Berkhout meer groen in centrum Haarlem BEELD Jurriaan Hoefsmit Gemeente Haarlem

Hoe succesvol zijn de plannen om binnensteden autoluw te maken? En wat is het effect op de rest van het land? Die vraag staat centraal tijdens de Mobiliteit Show, een gratis programma dat woensdagavond georganiseerd wordt door Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

Tegelijkertijd met de opening van de Noord/Zuidlijn ging in de zomer van 2018 de knip in de doorgaande route voor het Centraal Station. Dit was het eerste grote moment voor de Agenda Amsterdam Autoluw. Maar Amsterdam staat niet alleen. Ook in de rest van het land worden steden autoluw, met grote beloftes voor hogere kwaliteit in de openbare ruimte. Zo maakten in het nieuwe autoluwe gebied in Haarlem onlangs nog dertig parkeerplekken plaats voor bomen en planten.

Verschillende sprekers delen woensdagavond hun expertise op dit vlak. Zo onderzoeken Talitha Koek van het GVB, Kim Borgmann van Haven Amsterdam en Kees-Willem Rademakers van de HvA met het publiek hoe Amsterdam leefbaar én bereikbaar blijft.

Live stream

Ook zal de Rotterdamse wethouder Judith Bokhove, van mobiliteit, jeugd en taal, vertellen over de Rotterdamse mobiliteitsaanpak. Hoe speelt autoluw in Rotterdam? Wat kunnen Rotterdam en Amsterdam van elkaar leren? En waar verschillen ze van elkaar?

Pakhuis de Zwijger werkt met een ‘pay as you like-principe’. Door geen entreeprijs te vragen, maar alleen mensen de gelegenheid te geven iets bij te dragen, willen ze hun activiteiten zo laagdrempelig mogelijk houden. Het programma is ook te volgen via een live stream. Meer informatie is te vinden op de website van Pakhuis de Zwijger.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.