Nieuwe regels voor milieuzones in België

Milieuzone Gent BEELD Stad Gent
Milieuzone Gent BEELD Stad Gent

Drie Belgische steden hebben sinds dit jaar nieuwe regels voor hun milieuzone. Antwerpen en Brussel hadden al een lage emissie zone en hebben de regels aangescherpt. Die in Gent is nieuw.

In Antwerpen moeten dieselvoertuigen nu minstens euronorm 5 hebben. Voertuigen op benzine, LPG of aardgas moeten dan minstens euronorm 2 hebben. Bestuurders van voertuigen die niet in aanmerking komen voor een toelating of een registratie, kunnen een dagpas aanvragen. Dat kan maximaal acht keer per jaar per nummerplaat.

In Brussel worden ook dieselvoertuigen van EURO 3-norm verboden. Er is een overgangsperiode van drie maanden, waarin overtreders alleen waarschuwingen krijgen. Vanaf april volgen dan boetes voor de voertuigen die vanaf 2020 onder het verbod vallen.

Overtreding

In Gent geldt de regel: dieselwagens met euronorm 3 of lager en benzinewagens met euronorm 1 of lager mogen de zone niet in. Bestuurders van dieselwagens met euronorm 4 kunnen een tijdelijke toelating kopen. Net als in Antwerpen kunnen bestuurders maximaal acht keer per kalenderjaar een LEZ-dagpas kopen. Wie niet aan de toelatingsvoorwaarden voldoet, riskeert een boete van 150 euro.

Belgen blijken zich goed aan de nieuwe regels in Gent te houden. Van de Belgische voertuigen die tussen 1 en 24 januari de zone binnenreden, voldeed 4.6 procent niet aan de normen. Bij buitenlandse auto’s is dat een ander verhaal. 56 procent van het totale aantal overtredingen tussen 1 en 24 januari staat op naam van een buitenlandse nummerplaat. Het gaat vooral om Nederlanders, gevolgd door Fransen en Duitsers.

Nederlanders registreren

Een LEZ-boete in Gent bedraagt 150 euro. Sinds deze maand worden die boetes ook effectief uitgeschreven. Antwerpen hanteert hetzelfde boetebedrag. Wie in Brussel de regels overtreedt, moet 350 euro aftikken. Brussel waarschuwt, als gezegd, nog tot april.

Wie met een auto met Nederlands kenteken België binnenrijdt, moet opletten. Bestuurders van voertuigen met een buitenlandse nummerplaat moeten zich verplicht registreren. Dit geldt in Antwerpen niet voor Nederlandse voertuigen: de stad beschikt over de gegevens van de RDW. Nederlanders die Brussel binnenrijden, hoeven zich ook niet registeren. Alleen in Gent hebben ze die luxe niet. De ANWB laat weten daarover in gesprek te gaan met het stadsbestuur.

Smaken

In Nederland heeft het kabinet de toelatingseisen voor personenauto’s, busjes en vrachtwagens recent geharmoniseerd. Er zijn nu maar een paar ‘smaken’. Er geldt nog een overgangsperiode voor steden die al een milieuzone hebben. Eind dit jaar moeten alle regels helemaal gelijkgetrokken zijn.

Op Europees niveau is dit zeer moeilijk omdat de Europese Commissie geen bevoegdheid heeft om regels hierover te maken, laat de ANWB weten. Wel kan de Commissie richtslijnen geven, een soort van vrijwillige standaard. De ANWB probeert met andere Europese clubs deze richtlijnen te beïnvloeden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.