Amsterdam weert straks diesels van 15 jaar en ouder uit centrum

Parkeren op straat in Amsterdam wordt duurder.

In Amsterdam worden de regels voor de milieuzone verscherpt. Vanaf november 2020 mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto’s uit 2005 of later nog binnen de ring A10 rijden. Dit moet bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in de stad, vooral op plekken waar nu nog de Europese grenswaarden worden overschreden, zoals de Weesperstraat.

Amsterdammers die in het bezit zijn van een oude dieselauto, ongeveer 8.000 mensen, krijgen subsidie voor de sloop van hun auto. Wie een krappe beurs heeft, krijgt ook nog subsidie voor de aanschaf van een schoner vervoermiddel. De subsidies kunnen vanaf januari worden aangevraagd. Degenen die uiterlijk 31 maart 2020 beslissen, kunnen rekenen op een extra bedrag. Per aanvraag is er tussen de 500 en 2.000 euro aan subsidie beschikbaar. In totaal is er 4 miljoen euro aan subsidiegeld te verdelen.

De milieuzone beslaat het gebied binnen de ring A10. De ring zelf blijft bereikbaar voor oude diesels. Een deel van Amsterdam Noord ligt binnen de ring A10 en valt nu dus ook binnen de milieuzone. Dit geldt ook voor zeven (voormalige) industriegebieden, zoals RAI, Schinkel en Houthavens. Zij liggen binnen de ring, maar zijn eerder buiten de milieuzone gehouden. Dit gebied geldt vanaf november 2020 ook als grens van de milieuzones voor vrachtauto’s, taxi’s, bestelauto’s en autobussen. De huidige milieuzone voor brom- en snorfietsen verandert niet.

Schoner

De nieuwe regels zijn een uitvloeisel van landelijk beleid dat vanaf 1 januari ingaat. Voor personenauto’s en bestelwagens zijn dan twee soorten milieuzones mogelijk: een gele en een groene. In de gele milieuzone worden alle dieselvoertuigen met Euroklasse 3 of hoger toegelaten. In 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder. In de groene milieuzone worden alle dieselvoertuigen met Euroklasse 4 of hoger toegelaten. In 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder. Amsterdam kiest voor de groene zone, omdat die ‘schoner’ is.

Er zijn landelijk uitzonderingen bepaald: voor bepaalde aangepaste voertuigen voor gehandicapten, oldtimers van veertig jaar en ouder en kampeerwagens van inwoners van een milieuzone-gebied. Het gemeentebestuur is nog aan het kijken of er nog meer ontheffingen in Amsterdam moeten komen.

Actieplan

De nieuwe regels zijn ook de eerste concrete uitwerking van het Actieplan Schone Lucht. Het doel daarvan: uitstootvrij en stil verkeer in 2030. Dankzij de maatregelen hieruit moet er dan tot 9 procent minder CO2 worden uitgestoten dan nu, is de bedoeling.

Amsterdammers met een oude dieselauto worden de komende maand per brief door de gemeente geïnformeerd. De subsidieregeling wordt op 18 december behandeld in de gemeenteraad. De milieuzone ligt van 6 januari tot 17 februari volgend jaar ter inspraak.

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.