Maximumsnelheid inderdaad omlaag, onduidelijk nog wanneer

Bron: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
Bron: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken

De maximum snelheid gaat overdag inderdaad op alle snelwegen omlaag. Tussen 6:00 en 19:00 uur mogen mensen nergens harder dan 100 kilometer per uur rijden. ’s Avonds en ’s nachts mogen ze alleen harder op de wegen waar nu een maximumsnelheid van 120 of 130 kilometer per uur geldt. Deze maatregel om de stikstofuitstoot in te perken en daarmee onder meer bouwprojecten mogelijk te maken, maakten de ministers Schouten, Van Nieuwenhuizen en Van Veldhoven woensdag bekend.

Dat de snelheid omlaag gaat, lekte dinsdag al uit. Wanneer de verlaging precies in gaat, weten de bewindslieden nog niet. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil voor 1 december met een plan van aanpak komen. Ze zegt dat de verlaging niet van de ene op de andere dag kan worden doorgevoerd. De snelheidsverlaging vergt voorbereidingen, zoals het plaatsen van nieuwe verkeersborden langs de kant van de weg. Ook moeten weggebruikers voorafgaand uitgebreid worden geïnformeerd.

Op enig moment kan worden besloten dat de snelheid weer kan worden verhoogd, bijvoorbeeld in het licht van de geplande verschoning van het wagenpark of als er andere bronmaatregelen zijn die hetzelfde effect hebben. Premier Mark Rutte benadrukt dat dit niet op korte termijn valt te verwachten.

Eerste stap

De snelheidsverlaging is een van de drie maatregelen die de ministers aangekondigd hebben. Ze zetten ook in op het reduceren van de ammoniakuitstoot in de veehouderij door een andere samenstelling van veevoer te verplichten. De derde maatregel is een ‘warme saneringsregeling’ voor de varkenshouderij.

Uit berekeningen van het RIVM blijkt volgens het kabinet dat deze maatregelen op zeer korte termijn in te voeren zijn én op korte termijn leiden tot een daling van de stikstofdepositie. In december komt het kabinet met een nieuw pakket maatregelen. Het pakket dat er nu ligt, vormt ‘een eerste stap’ in een breder pakket aan (bron)maatregelen waaraan het kabinet werkt.

30/70-regel

Het uitgangspunt is dat ten minste 30 procent van de verminderde depositieruimte ten goede komt aan de natuur. De overige 70 procent kan gebiedsgericht gebruikt worden om ontwikkelingen we er mogelijk te maken. Hiertoe zet het kabinet een register op. Hierin wordt bijgehouden hoeveel stikstofruimte er is, hoeveel er wordt uitgegeven en hoeveel er dus nog beschikbaar is voor andere activiteiten in de regio.

De woningbouwsector en een aantal infrastructurele projecten krijgen als eerste de vrijgekomen ruimte toebedeeld om nieuwe projecten en activiteiten op te starten. Projecten die zorgen dat de veiligheid van onze (vaar)wegen en de waterveiligheid, moeten worden gegarandeerd, vinden de bewindspersonen. Daar zullen ze via noodwetgeving ruimte voor creëren.

Rotmaatregel

Premier Mark Rutte noemt de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen “een rotmaatregel”, maar die is volgens hem nodig “om te voorkomen dat Nederland op slot gaat” en banen verloren gaan.

Hoofddirecteur Frits van Bruggen van de ANWB zegt dat het ‘een uitdaging’ wordt om mensen op de snelwegen maximaal 100 kilometer per uur te laten rijden. “Het is voor de verkeersveiligheid daarom ook belangrijk dat het goed gehandhaafd gaat worden. Daarnaast moeten we er ook naar streven dat deze maatregel tijdelijk is. We pleiten daarom voor de verduurzaming van de auto. Dat is de echte oplossing voor het probleem. De elektrische migratie van het wagenpark zal met behulp van subsidiëring doorgezet moeten worden en de eerste- en tweedehandsmarkt van elektrische auto’s zal gestimuleerd moeten worden.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

3 reacties op “Maximumsnelheid inderdaad omlaag, onduidelijk nog wanneer”

Pat Rick|15.11.19|16:56

@Eelke: de wegcapaciteit gaat omhoog als mensen een meer uniforme snelheid hebben. In België kent men het fenomeen ‘blokrijden’ dat wordt ingevoerd als het te druk wordt op de autosnelweg. Daarom moeten ook electrische rijders zich aan 100 km/u houden. Bij die snelheid zijn er ook minder incidenten en hebben de incidenten minder impact.

Eelke Schokker|14.11.19|15:31

Hoe? deze tijdelijke maatregel valt net buiten dat wat de wegenverkeerswet als uitzondering is vastgelegd (probleem in aanvoer brandstof) dit is geen aanvoer probleem.
2e met zoveel files is het nauwelijks mogelijk de 100 te halen.
3e wie zal daar toezicht op houden?
4e de 100 % elektrische rijders?welke uitstoot hebben hun?
Begin eens heel simpel alle vrachtwagens op zondag niet laten rijden.Hebben=vrije dag.
Handhaving in de snelheid van vrachtwagens zij mogen maar 80 en rijden meestal 90+

Pat Rick|14.11.19|11:37

Misschien kan een deel met tijdelijke bebording worden opgevangen. Een goede tijd is 1 jan 2020
En de maatregel dan laten ingaan op 23:59 u van 31 dec 2019

Niet leuk voor RWS-mensen die op 1 jan dan alle afdekkingen moeten verwijderen, maar iedereen moet extra bijdragen