Vrachtwagen zorgt maar in beperkte gevallen voor file

Foto: RIJKSWATERSTAAT

Een vrachtwagen met pech of een ongeval met een vrachtwagen leidt slechts in beperkte mate tot file. De grootste boosdoener, met afstand, is de drukte op de weg. Dat komt naar voren in de jaarrapportage van de Stichting Incident Management Vrachtauto’s (STIMVA).

In 0,5 procent van alle files is een vrachtauto-ongeval de oorzaak. In 0,9 procent van alle files is een gestrande vrachtauto de oorzaak. 1,4 procent in totaal. Vergelijk dat eens met incidenten met personenauto’s: die hebben een aandeel van 6,6 procent. Wat is dan het probleem? Drukte. In totaal 89,8 procent van alle files wordt hierdoor veroorzaakt.

Dat beperkte aandeel van vrachtwagens in files is vaak anders dan veel mensen denken. Volgens TLN, dat zitting heeft in de STIMVA, komt dat onder meer door de media-aandacht. “Daar waar een ongeval met personenauto’s vaak niet meer dan een korte mededeling is, worden vanwege de impact ongevallen met vrachtauto’s breed uitgemeten in de media.”

Wat ook meespeelt: het aandeel van vrachtwagen-incidenten op het totaal aantal files is dan klein, ontstaat er een file, dan zijn de gevolgen groot. In verhouding groter dan wanneer een personenauto pech heeft of verongelukt.

Overladen

Personenauto-incidenten zijn verantwoordelijk voor 19,1 procent van de totale filezwaarte en 21,0 procent van het totale reistijdverlies. Vrachtauto-incidenten zijn verantwoordelijk voor 5,7 procent van de totale filezwaarte en 5,7 procent van het totale reistijdverlies. Filezwaarte is de lengte maal duur van de file, reistijdverlies is het verlies in tijd wanneer weggebruikers langzamer rijden dan de referentiesnelheid van 100 km per uur.

“De impact van vrachtauto-ongevallen is vaak een stuk groter dan bij ongevallen met personenauto’s”, meldt TLN. “Zo moet bijvoorbeeld het wegdek gereinigd worden of een beschadigde vangrail gerepareerd. De vracht die wordt vervoerd moet in veel gevallen worden opgeruimd en overgeladen in een ander vrachtauto. Dit kan uren in beslag kan nemen.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.