Brabantse campagne bereikt mijlpaal van 10.000 spitsmijdingen

Spitsmijden project A2 brabant FOTO Provincie Noord Brabant
Spitsmijden project A2 brabant FOTO Provincie Noord Brabant

De Brabantse campagne Slimme Reis heeft de mijlpaal van 10.000 spitsmijdingen bereikt. Sinds de start in augustus vorig jaar hebben reizigers 11.910 maal de A2 tussen Weert en Eindhoven tijdens spitstijd gemijd. De komende tijd wordt Slimme Reis ook op andere trajecten ingezet om een alternatief voor reizen met de auto in de spits te bieden.

Slimme Reis, een initiatief van het publiek-private samenwerkingsproject SmartwayZ.NL, stimuleert automobilisten om anders te reizen en de A2 tussen Weert en Eindhoven in de spits te mijden. Dat gebeurt via een beloningsprogramma, gekoppeld aan een gratis app, TimesUpp. De app werkt als een slimme reisassistent die het huidige reisgedrag van de nieuwe deelnemer meet. De app stimuleert de deelnemer vervolgens om ‘anders’ te reizen.

Andere regio’s

Bijvoorbeeld door te kiezen voor een alternatief zoals de fiets, het OV, of om thuis te werken of te reizen buiten de spits. Iedere keer dat de reiziger een ‘slimme’ keuze maakt, spaart hij credits. Die zijn te verzilveren voor bijvoorbeeld OV-tegoed of fietsaccessoires. Inmiddels hebben 655 mensen zich aangemeld voor de campagne. Samen hebben deze deelnemers inmiddels 11.910 keer de route op de A2 in de spits gemeden.

Reisgedrag veranderen vraagt volgens de campagneleiders een lange adem. Om die reden zet SmartwayZ.NL de campagne op de A2 door tot 2021. Daarnaast wordt Slimme Reis uitgerold in andere regio’s. “De geplande ombouw van de N279 tussen Veghel en Asten is voor ons aanleiding ook hier extra mobiliteits- en vervoersdiensten aan te bieden”, zegt gedeputeerde Christophe van der Maat in een verklaring. “Zo hebben reizigers een alternatief voor de auto tijdens de werkzaamheden.”

Reisbehoefte

Daarmee verbetert de provincie volgens hem enerzijds de bereikbaarheid en leefbaarheid in het gebied. En anderzijds zet de provincie volgens hem stappen in de ontwikkeling naar een Mobility as a Service-achtig vervoerssysteem. Een systeem waarbij het steeds makkelijker wordt voor mensen om tussen verschillende vormen van vervoer te wisselen al naar gelang hun reisbehoefte.

De campagne Slimme Reis is een initiatief van SmartwayZ.NL. Dit is een samenwerkingsverband van onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Noord-Brabant en Limburg en diverse gemeenten, bedrijven. SmartwayZ.NL bestaat uit acht samenhangende deelopgaven en richt zich op de corridor Breda-Venlo (A58, A2, A67), de A2 Weert – Eindhoven, de N279 Veghel – Asten en Zuidoost-Brabant. Het programma heeft een looptijd tot 2026.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Brabantse campagne bereikt mijlpaal van 10.000 spitsmijdingen”

Pat Rick|17.07.19|11:09

Spitsmijden is al sinds begin 2017 actief. Dat dit als een succes wordt verkocht is schandalig.
10.000 mijdingen in 1 jaar op de A2 komt neer op ca. 40 per dag. Met bijna 90.000 motorvoertuigen per dag (2 richtingen) is dit een reductie van minder dan ca. 0.09%. Dus eigenlijk verwaarloosbaar

Spitsmijden bij Nijmegen wordt ook als een succes verkocht, terwijl we daar net een verkeersinfarct hebben gezien. Wat echt nodig is is meer wegcapaciteit! Rijkswaterstaat: maak spitsstroken op A2/A50!!!