‘Reken alle belangrijke bruggen door op filekosten bij uitval’

De van Brienenoordbrug in Rotterdam. Bron: Wikimedia

Als de Moerdijkbrug gesloten wordt voor vracht- en personenauto’s, kunnen de kosten oplopen tot bijna 5 miljoen euro per dag. Dit blijkt uit onderzoek van Ingenieursbureau Sweco in opdracht van Bouwend Nederland. Sweco adviseert het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om alle belangrijke bruggen door te rekenen op filekosten bij uitval.

Bouwend Nederland ziet het uitgestelde en achterstallige onderhoud aan de infrastructuur enorm oplopen. In opdracht van de brancheorganisatie berekende Sweco wat de schade door omrijden en files zouden zijn als de Moerdijkbrug, Ketelbrug en de Haringvlietbrug dicht zouden moeten voor onderhoud. Het ingenieursbureau adviseert het Ministerie nu om dit te laten doorrekenen voor alle belangrijke oeververbindingen.

Uit het rapport blijkt dat er gemiddeld 4 tot 5 miljoen euro filekosten per werkdag worden gemaakt als de Moerdijkbrug voor zowel personenauto’s als vrachtverkeer is afgesloten. In de praktijk kunnen de effecten anders uitpakken, benadrukken de onderzoekers. Het kan zijn dat mensen hun rit uitstellen naar een rustiger tijdstip of dat ze kiezen voor een andere bestemming, vervoerswijze of zelfs helemaal niet meer gaan.

Zwaarder wegen

Deze input kan, zo hopen de partijen, het ministerie gebruiken om onderhoudsprojecten te prioriteren. “Houd bij de programmering en prioritering van onderhoudsprojecten voor de bestaande infrastructuur ook rekening met filekosten die ontstaan als een brug onverhoopt gedeeltelijk of volledig dicht moet”, zegt Hans Drolenga, adviseur Smart Mobility, die ook het onderzoeksrapport meeschreef. “Dit betekent dat de impact van storingen zwaarder gaat wegen in de prioritering.”

In het onderzoek maakte Sweco gebruik van het verkeersmodel ‘Nederlands Regionaal Model’ (NRM) van Rijkswaterstaat. Dit model bevat informatie over netwerken, verkeer- en vervoerbeleid en sociaaleconomische gegevens. “Met behulp van het NRM rekenden we een aantal scenario’s door”, zegt Drolenga. “Daarbij werden de bruggen afgesloten. We onderzochten waar files ontstonden en op welke trajecten reistijdverlies door files en omrijden optrad. Op basis daarvan konden we de filekosten inschatten.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.