Eigen auto minder populair in Utrecht

Steeds meer Utrechters kiezen voor de fiets in plaats van de auto. Het aantal fietsers steeg in 2018, net als het aantal deelauto’s. Het gebruik van de auto is relatief gezien afgenomen. Deze cijfers staan in de Mobiliteitsmonitor 2019 die de gemeente deze week presenteerde. Met dit jaarlijkse onderzoek meet Utrecht de voortgang van het mobiliteitsbeleid.

Het aantal fietsers in Utrecht steeg in 2018 met 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. 47 procent van de Utrechters pakt de fiets naar een bestemming binnen de stad. De tweewieler is daarmee de meest gebruikte vervoerwijze in Utrecht. Bewoners zijn tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad met de fiets.

Het autogebruik is gelijk gebleven terwijl het aantal inwoners flink is toegenomen. Het autogebruik is in absolute getallen dus hetzelfde, relatief gezien is het afgenomen. Het autobezit is vrijwel hetzelfde gebleven. 32 procent van de Utrechtse huishoudens heeft geen auto.

Teveel door de stad

Het aantal deelauto’s steeg met 31 procent naar ruim 3300, waarmee Utrecht naar eigen zeggen per inwoner de meeste deelauto’s van Nederland heeft. Verder steeg het aandeel elektrische auto’s en werd 8 procent meer gebruik gemaakt van de P+R’s.

Het Utrechtse beleid om doorgaand verkeer zoveel mogelijk te laten rijden via de ring en niet door de stad, is nog niet in de cijfers terug te zien. De percentages doorgaand verkeer op stedelijke verbindingswegen zijn met gemiddeld ruim 40 procent “aanzienlijk”, stelt het stadsbestuur. Ook kiest gemiddeld ruim 30 procent van de weggebruikers niet de dichtstbijzijnde invalsweg. Dit zorgt volgens de gemeente voor meer verkeer door de stad dan noodzakelijk is. Utrecht werkt daarom verder aan maatregelen om doorgaand verkeer te beperken.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.