Stint kan met nieuwe regels weer weg op

Stint. FOTO: Stint

De Tweede Kamer lijkt akkoord met de nieuwe tijdelijke toelatingseisen voor bijzondere bromfietsen, waaronder de Stint, die Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft voorgesteld. In een commissievergadering over dit onderwerp waren de partijen positief, maar formeel is de klap er nog niet op gegeven. Komen de nieuwe regels er doorheen, dan zou de Stint volgend schooljaar weer de weg op kunnen.

Sinds oktober mag de Stint de weg niet meer op. Dit vanwege het dodelijk ongeval met de Stint vorig jaar september in Oss, waarbij vier kinderen omkwamen. De Kamer wilde de Stint graag weer snel op de weg zien, onder meer omdat veel kinderopvanglocaties de wagen gebruiken. Dat lijkt nu te gebeuren, maar er gaan wel strengere eisen gelden. Niet alleen voor de Stint overigens, maar voor alle bijzondere bromfietsen, zoals de categorie voertuigen heet waar de bolderkar onder valt.

Logisch

Van Nieuwenhuizen stuurde de nieuwe regels vorige week naar de Kamer. Het toezichtniveau gaat in ieder geval flink omhoog, tijdens de productiefase, maar ook als het product in de winkel ligt. De minister had in februari al een begin gemaakt met het formuleren van eisen.

In het tijdelijke toelatingskader heeft van Nieuwenhuizen ook de adviezen van het recente SWOV-onderzoek meegenomen. In dat onderzoek doet de verkeersveiligheidsorganisatie met de Duurzaam Veilig-visie in de hand drie aanbevelingen. De eerste is toetsing aan het ‘psychologica-principe’ en het ‘(bio)mechanica-principe’. Het psychologica-principe houdt in dat het ontwerp van het nieuwe voertuig optimaal moet zijn afgestemd op zowel de gebruiker als het verkeerssysteem. Dat betekent onder andere dat de bestuurder beschikt over de juiste rijvaardigheid en dat de bediening van het voertuig logisch en intuïtief is.

Even duren

Het (bio)mechanica-principe betekent dat de massa, snelheid, richting en de mate van bescherming van het nieuwe voertuig aansluiten bij die van andere weggebruikers. De tweede procedure is het toetsen van de bestuurbaarheid en interactie tussen voertuig, gebruiker en wegomgeving door middel van praktijktesten. De derde procedure heeft te maken met monitoring en evaluatie. Alle toelatingen zouden in eerste instantie tijdelijk moeten zijn, bepleiten de onderzoekers.

In een soort rijvaardigheidstraining of praktijktest ziet Van Nieuwenhuizen wel wat. Maar dat valt niet 1, 2, 3 te regelen. Ze neemt dat mee in de vaststelling van een definitieve eisenlijst. Datzelfde geldt voor een eventuele helmplicht. Maar dat soort zaken vragen ingewikkelde aanpassingen in wet- en regelgeving, dus het zal nog wel even duren voor dat dat werkelijkheid wordt. Mogelijk niet voor 2020.

Gordels

Een soort tijdelijke toelating, zoals de SWOV ook voorstelt, ziet ze niet zitten; dat zou tot teveel onzekerheid bij fabrikanten leiden. Wel heeft ze in de nieuwe regels opgenomen dat als de technische toelatingseisen voor bijzondere bromfietsen in de toekomst verder aangescherpt worden, die eisen ook zullen gelden voor fabrikanten wiens voertuig al toegelaten is. Die fabrikanten moeten dan hun productielijn aanpassen.

Bijzondere bromfietsen, zoals de Stint, zouden alleen nog maar de weg op mogen met een extra rem, schreef ze in februari al. Verder mogen ze niet meer dan acht passagiers vervoeren en moeten de zitplaatsen over veiligheidsgordels beschikken.

Fouten

Het genoemde onderzoek van de SWOV is een van de vele onderzoeken die aan het eisenkader ten grondslag liggen. Ook een onderzoek van de RDW en twee eerdere versies van beide onderzoeken. En vergeet niet het TNO-onderzoek. De onderzoeken waren ingesteld omdat op verschillende terreinen fouten aan het licht waren gekomen.

De minister wilde, zoals gezegd, het aantal inzittenden beperken tot acht, maar gaf gisteren aan toch kijken of dat er voorlopig tien kunnen blijven. Ze wil dan wel harde afspraken met de kinderopvang maken over een rijvaardigheidstest en veilige routes.

Leien dakje

De onderzoeken van het Openbaar Ministerie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar het ongeval zijn nog niet afgerond. Als daaruit blijkt dat er ondanks de nieuwe regels iets “apert onveilig” is dan zullen er opnieuw aanpassingen plaatsvinden. De PVV ging als enige niet akkoord, die partij wil de onderzoeken afwachten.

Het lijkt erop dat de Tweede Kamer dus akkoord is met de nieuwe voorlopige toelatingseisen. Maar de klap is er nog niet op gegeven. Het onderwerp is besproken in een commissievergadering, en de Tweede Kamer zelf mag er ook nog wat van vinden. Gaat alles voorspoedig, dan kunnen de nieuwe regels 1 mei in werking treden. Daarna is het aan fabrikanten als die van de Stint om aan de nieuwe regels te voldoen. Gaat ook dat van een leien dakje, dan zou het voertuig voor het nieuwe schooljaar weer de weg op kunnen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

1 reactie op “Stint kan met nieuwe regels weer weg op”

Remko Zeven|02.05.19|15:22

En de oude minister van “verkeerszaken” Schultz van Haegen blijkt dus (zoals eerder op deze plek door mij opgemerkt)inderdaad “vrijuit” te gaan. Een grote schande !

Niemand schijnt zich hier op dit punt druk over te maken …