PBL: nieuwe bijtellingsregels zorgden voor lagere CO2-uitstoot

Uitlaat. FOTO: Archief TankPro

De bijtellingsregels voor zakelijke auto’s hebben in de periode 2011-2016 geleid tot een vermindering van de CO2-uitstoot. De totale CO2–uitstoot van zakenauto’s is 6 procent lager dan zonder deze regels het geval was geweest. Dit komt neer op een – deels toekomstige – afname van circa 1,6 megaton koolstofdioxide. Dat blijkt uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Om de CO2-uitstoot van personenauto’s te verminderen, heeft de overheid het afgelopen decennium de keuze van zakelijke autorijders proberen te beïnvloeden via een naar CO2-uitstoot gedifferentieerde bijtelling. In nieuwe studie evalueert het PBL de nieuwe bijtellingsregels. Auto’s van de zaak zorgen voor bijna een kwart van de jaarlijkse totale CO2–uitstoot door het Nederlandse personenautoverkeer en spelen daarmee een belangrijke rol.

De regels lijken hun vruchten af te werpen. Afgelopen tien jaar zijn er steeds meer zuinige auto’s verkocht, terwijl de grote en minder zuinige modellen steeds minder populair werden. Uit de PBL-evaluatie blijkt dat de totale CO2 –uitstoot van zakenauto’s 6 procent lager is dan zonder deze bijtelling het geval was geweest. Dit komt neer op een (deels toekomstige) afname van in totaal circa 1,6 megaton CO2.

Keerzijde

Het aanpassen van de bijtellingsregels afgelopen jaren heeft ook zijn keerzijde, ziet de onderzoeksorganisatie. Het kost de Nederlandse overheid 3,7 miljard euro aan gederfde belastinginkomsten uit de bijtelling. Bovendien heeft de bijtelling onbedoeld geleid tot een toename van het marktaandeel van dieselauto’s. Bepaalde dieselmodellen vielen namelijk ook onder de 14 procent bijtelling. Het gevolg: negatieve bijdrage aan de lokale luchtkwaliteit.

Er waren volgens het onderzoek nog meer factoren die maakten dat de CO2-reductie lager uitviel. Zo nam het verschil tussen de CO2-uitstoot op papier en de daadwerkelijke uitstoot in de praktijk toe. Ook wordt een relatief groot aandeel van de (semi-)elektrische auto’s direct na afloop van het zakelijk gebruik geëxporteerd. Daardoor slaat een deel van de CO2-reductie neer in het buitenland en dat draagt volgens het PBL niet bij aan het behalen van de nationale klimaatdoelstelling.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.