Rijkswaterstaat brengt met nieuwe techniek draagkracht wegdek in kaart

Draagkrachtmeting in de praktijk. FOTO Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat test komende maanden de draagkracht van het hoofdwegennet. Hiervoor gebruikt de overheidsdienst nieuwe techniek: valgewicht deflectiemetingen. Op ongeveer 2.700 kilometer snelweg verricht een langzaam bewegende colonne om de 50 meter een meting. Dit gebeurt voor het eerst op landelijke schaal.

Met de metingen kan Rijkswaterstaat tijdig beoordelen waar vervanging en onderhoud van wegdelen op termijn noodzakelijk zijn. De bedrijven Aveco de Bondt en Unihorn/Van Rens voeren de metingen uit.

“Met een valgewicht deflectiemeting simuleren we de kracht op de weg van een vrachtwagen”, zegt Petra Paffen, coördinerend specialist verhardingen bij Rijkswaterstaat in een toelichting. “We leggen een voetplaat op het asfalt en laten daar een gewicht van 5 ton op vallen. Op basis van de gemeten doorbuiging – ook wel deflectie – van de weg, bepalen we de draagkracht van de verhardingsconstructie en ondergrond.”

Colonne

De metingen worden verricht in een colonne die zich met een snelheid van ongeveer 5 kilometer per uur voortbeweegt. Om de 50 meter vindt een meting plaats. Om verkeershinder te beperken vinden de metingen buiten de werkspits en indien mogelijk in de avonduren plaats.

Normaal gesproken meet Rijkswaterstaat de draagkracht uitsluitend voordat er onderhoud plaatsvindt aan de rijbaan. Door op grote schaal informatie te verzamelen over de draagkracht en de status van onderliggende lagen van de snelwegen, kan Rijkswaterstaat preventief en gecontroleerd werkzaamheden uitvoeren, is het idee. Dat moet zorgen voor een efficiëntere planning, zodat wegafsluitingen tot een minimum worden beperkt.

Afgelopen jaren testte Rijkswaterstaat verschillende meetmethoden om de draagkracht van het hoofdwegennet in kaart te brengen, onder andere met vrachtwagens. Maar valgewicht deflectiemetingen blijken het meest geschikt.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.