Honderden miljoenen voor infrastructuur regio Rotterdam-Amsterdam

De van Brienenoordbrug in Rotterdam. Bron: Wikimedia

De regering trekt honderden miljoenen uit voor verbetering van de bereikbaarheid van de Randstad. Dat maakte het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag bekend. Aanleiding is de verwachte forse groei van het inwoneraantal in de regio de komende twintig jaar.

De regering reserveert 200 miljoen euro voor aanvullende maatregelen voor de wegen in de regio Amsterdam. Van dat bedrag is 30 miljoen euro voor de aanpak van Rottepolderplein, een van de oudste knooppunten van Nederland en een plek waar bijna elke dag files staan. Het knooppunt op de A9 wordt opnieuw ingericht waarbij de verschillende rijrichtingen uit elkaar worden gehaald. Het gevolg is dat het verkeer niet meer hoeft te weven en files worden voorkomen.

Versteviging

Maar dat is niet de enige maatregel. Om te voorkomen dat het verkeer aan de westkant vastloopt als de woningen in nieuwbouwwijk Haven-Stad worden opgeleverd, start er een breed onderzoek naar de toekomst van de ringen om Amsterdam. In dit onderzoek wordt onder meer gekeken naar de mogelijkheden voor versteviging van de A9, zodat het doorgaande verkeer beter gescheiden kan worden van het verkeer dat de stad in gaat.

Rijk en regio hebben verder voor de korte en middellange termijn afspraken gemaakt om knelpunten aan te pakken. Zo worden de op- en afritten bij de A10 aangepakt omdat tram 26 vaker gaat rijden naar IJburg en de Sluisbuurt. Hierdoor komt de aansluiting met de S114 onder druk te staan, is de verwachting. En zonder extra maatregelen zou dit leiden tot meer files op de A10. Daarom komt er een ongelijkvloerse kruising. Dit maakt onderdeel uit van de 160 miljoen euro die de regio investeert in het gebiedsprogramma metropoolregio Amsterdam.

Spitsmijden

Ook trekt de regio geld uit om metrohalte Sixhaven aan de Noordzuidlijn toe te voegen. Verder worden er afspraken gemaakt over spitsmijden om de wegen en het openbaar vervoer op de drukke momenten te ontlasten. Eerder werd al bekend dat Amsterdam Centraal teruggaat van vijftien naar negen sporen en dat Amsterdam Zuid er twee bij krijgt.

Ook voor de regio Rotterdam komt 200 miljoen euro beschikbaar. Minister van Nieuwenhuizen heeft met de regio onder andere afgesproken dat er samen gekeken wordt naar de mogelijkheden voor een tweede oeververbinding in Rotterdam en de financiering daarvan. Deze verbinding voor weg en openbaar vervoer moet de A16 en de Van Brienenoordbrug ontlasten, is het idee.

Central Innovation District

Tijdens het overleg met de regio Rotterdam-Den Haag heeft staatssecretaris Van Veldhoven met de bestuurders uit Den Haag afgesproken dat er een preverkenning start naar de OV-ontsluiting van het Central Innovation District en de Binckhorst in de Hofstad en de financiering daarvan. Daarnaast is de aanpak voor de Werkplaats OV, Ruimte en Duurzaamheid vastgesteld. In deze Werkplaats moet de planning van de opgaven van de verstedelijking en specifieke woningbouw in samenhang krijgen met de versterking van het OV- en fietsnetwerk.

Aanleiding voor de aangekondigde investering is de verwachte forse groei van het aantal woningen in de regio. Het aantal woningen zal rondom Rotterdam-Den Haag tot 2040 groeien met 240.000. De Metropoolregio Amsterdam (33 gemeenten in twee provincies en de vervoersregio) groeit tot 2040 met ongeveer 250.000 woningen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.