‘Betrek ook MaaS-providers bij verkeersmanagement’

Bij verkeersmanagement moeten ook MaaS-providers betrokken worden, stelt Frans van Waes, new business developer bij verkeerstechnologieonderneming Vialis. Verkeersmanagers hebben MaaS-providers nodig om verkeersmanagement-maatregelen te kunnen nemen, zegt hij. En MaaS-providers hebben die informatie weer nodig om reizigers de beste reisopties te kunnen geven. Van Waes probeert dit Europa-breed voor elkaar te krijgen.

Stel, er gebeurt een ongeluk op een weg. Wegbeheerders bepalen dan een alternatieve route. Zij informeren automobilisten hierover, onder meer via informatieborden boven of langs de weg. Maar wat als je boardcomputer of navigatiesysteem andere informatie krijgt? Of dat je routeplanner-app of MaaS-app niet doorgeeft dat er iets aan de hand is en het reisadvies dus niet aanpast?

Uitwisselen

Dit voorbeeld laat zien hoe belangrijk het is dat zoveel mogelijk partijen verkeersinformatie uitwisselen, zegt Frans van Waes, new business developer bij verkeerstechnologieonderneming Vialis. Commerciële serviceproviders zoals navigatiemakers worden steeds meer bij het proces betrokken, maar MaaS-dienstverleners nog niet. En dat vindt hij een gemist kans.

(Tekst loopt door onder de foto)

Frans van Waes. Foto: Vialis

Door MaaS-providers erbij te betrekken, krijgen verkeersmanagers volgens hem veel meer mogelijkheden om verkeer te sturen. “Als een MaaS-provider weet wat verkeerstoestand op de weg is, dan kan die zijn reizigers beter informeren. Bijvoorbeeld wat de officiële alternatieve route is, of welke vervoersmiddelen betere alternatieven zijn.” Het laat zien dat verkeersmanagement zich niet alleen meer hoeft te focussen op de auto.

Spitsmijden

Ook op andere terreinen is betrokkenheid van MaaS-providers handig, denkt hij. Zo kan MaaS helpen bij spitsmijden – dat reizigers alleen aangeraden wordt om met de auto te reizen als het echt rustiger is of dat het heel duur wordt om in de spits met de auto te reizen. Een andere mogelijkheid die Van Waes noemt is deelauto’s gebruik laten maken van de busbaan als dat de doorstroming helpt bevorderen.

Steeds meer verkeerskundigen zien het belang daarvan in, ziet hij. “Dit wordt op Europees niveau onderkend, iedereen is het ermee eens.” En tegelijk moet er volgens hem nog veel gebeuren voor het zover is.

Traffic Management 2.0

Wat kan helpen is dat het onderdeel wordt van Traffic Management 2.0, een platform waar kort gezegd nagedacht wordt over de toekomst van verkeersmanagement. Het is een initiatief van Ertico, een samenwerkingsverband van bijna alle partijen in Europa die zich bezighouden met its, intelligent traffic systems. Het gaat om wegbeheerders, autofabrikanten, serviceproviders, kennisinstellingen en de verkeersindustrie. Zo’n veertig in totaal, zegt Van Waes, waarvan acht uit Nederland.

Uitgangspunt is nadenken over de rol van serviceproviders bij verkeersmanagement. “Maar MaaS-providers zijn ook serviceproviders”, zegt van Waes. “Die horen hier ook bij.” Hij wil de discussie buiten het platform verder aanzwengelen tijdens een speciale sessie die hij in september op het ITS World Congres in Kopenhagen, hoopt te gaan geven.

Groot experiment

In Amsterdam komt een groot experiment rondom verkeersmanagement van de toekomst, vertelt Van Waes, verwijzend naar het project Socrates 2.0. “Hier gaan commerciële serviceproviders en de verkeerscentrales van de stad, de provincie en Rijkwaterstaat, informatie met elkaar uitwisselen en naar de reiziger geven. Hier wordt gekeken welke afspraken nodig zijn bijvoorbeeld en hoe alles het beste op elkaar afgestemd kan worden.”

Er moet goed nagedacht worden hoe alle informatie uitgewisseld kan worden, zegt hij. “Moet er een intermediair komen die dit regelt? En moet dat een private partij zijn? Een overheidspartij? Of een publiek-private partij? Of moeten er meerdere intermediairs komen? Daar moeten we goed over nadenken. Daarom ben ik zo benieuwd hoe het gaat met het project in Amsterdam.”

Ook op het MaaS Congres betoogt Frans van Waes over dat Traffic Management 2.0 zich ook moet richten op MaaS-providers. Hij gaat met name in op hoe verkeersmanagers en MaaS-providers met elkaar kunnen samenwerken zodat de reiziger daar optimaal voordeel bij heeft.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.