Nieuwe databron Innovatiecentrale geeft inzicht in kop-staart-botsingen

Het publiek-private project de Innovatiecentrale gaat experimenteren met data van INRIX, naar eigen zeggen wereldleider in connected car services en transportdata-analyse. De data geeft de betrokken partijen onder andere inzicht hoe kop-staart-botsingen voorkomen kunnen worden.

De Innovatiecentrale is een experimenteerruimte in Helmond waar publieke en private wegbeheerders intelligente mobiliteitsoplossingen testen. Dat gebeurt in een real life omgeving: op een echte weg, op een echt netwerk, in het live verkeer. De Innovatiecentrale speelt daarmee in op de exponentiële groei slimme ict-toepassingen voor autoverkeer (ITS en Smart Mobility).

En nu gaat de Innovatiecentrale dus experimenteren met data van INRIX. INRIX noemt zichzelf wereldleider op het gebied van connected car services en transportanalyses. Het bedrijf gebruikt floating car data om mobiliteit in steden te beheren.

Kop-staart-botsingen

Wat de Innovatiecentrale specifiek waardeert, is dat INRIX kop-staart-botsingen helpt voorkomen op plekken waar snel file ontstaat. Op basis van real time gegevens van voertuigen op de weg kan INRIX bestuurders en wegverkeersleiders waarschuwen voor plotselinge snelheidsverminderingen en stilstaand verkeer. In de Innovatiecentrale kunnen wegbeheerders nu leren werken met deze gegevens, en ze kunnen onderzoeken wat de meerwaarde precies is.

De INRIX data wordt ontsloten op de Simacan Traffic Monitor, die de Innovatiecentrale al sinds 2015 gebruikt. Dit systeem maakt momenteel ook al gebruik van andere publieke en private databronnen, onder andere van TomTom.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.